Een moesson, ofwel overheersende windrichting in een bepaald seizoen, wordt veroorzaakt door het verschil in temperatuur boven land en zee. Omdat land sneller opwarmt dan zee, zal in voorjaar en zomer de lucht boven land gaan stijgen en boven zee dalen. Daardoor ontstaat er op geringe hoogte een luchtstroom van zee naar land en op grote hoogte van land naar zee.
Echter, op grote hoogte is de snelheid van de daar aanwezige lucht groter dan dicht bij het aardoppervlak. De toegestroomde warme lucht heeft die horizontale snelheid nog niet en zal dus achterblijven. Omgekeerd zal koude lucht die daalt een hogere snelheid hebben en gaan voorlopen op het aardoppervlak. Zo wordt de aanvankelijk verticale beweging omgezet in een werveling en kunnen cyclonen ontstaan.
De corioliskracht is de "kracht" die de verticale beweging in een horizontale omzet. Ik zet kracht tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk een eenparige beweging is, die vanaf het aardoppervlak beschouwd kan worden als een kracht.
Conclusie: de Corioliskracht zorgt ervoor dat bij een moesson cyclonen kunnen ontstaan.
WimNobel