Merken vogels iets van een (zware) aardbeving?

Uiteraard terwijl de vogels zich in de lucht bevinden...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Niet alleen vogels, maar ook andere dieren waaronder bijen, voelen tektonische activiteiten van de aarde aankomen. Vluchtpatronen van vogels en insecten zijn vaak een graadmeter voor dreigende vulkaanuitbarstingen of aardbevingen.
Dus ja, vogels weten het zelfs eerder dan wetenschappers, en zullen daarom dan snel van die plek vertrekken.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het veronderstelde gewijzigde gedrag van dieren voorlopig nog alleen maar een veronderstelling die getoetst gaat worden! Er circuleren op dat gebied vele broodjes aap, maar je weet het maar nooit!
Naast een grond golf die je alleen merkt als je op grond staat is er ook een geluidsgolf en deze wordt wel degelijk gevoeld door de wezens die op moment dat de golf voorbijkomt in de lucht zijn. Wel reist een geluidsgolf en een grondgolf (aardbeving) met verschillende snelheden, dus vogels zullen sneller vluchten, want zij voelen de luchtgolf eerder dan de grondgolf. En net als de bomen mee bewegen met de grond, beweegt de lucht of de water boven de grond ook mee. En de lucht beweegt dan ook heel anders dan ander golven zoals geluid, dus de vogels worden hier vrij onrustig van, omdat het een zeer zeldzame type luchtgolf is.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als ze het niet horen of voelen, dan zien ze genoeg dat op aarde vreemde dingen gebeuren. Dus ze zullen zeker iets merken.