Stel dat je een gat dwars door de aarde kon graven. Hoe kom je er dan uit?

Ik weet dat het natuurlijk niet kan vanwege de hitte en de zwaartekracht.
Maar als het wel zou kunnen en je gaat van de noordpool naar de zuidpool, Hoe kom je er dan uit als je met je voeten erin gaat?
Je kan toch niet andersom eruit komen? Moet je dan halve wegen draaien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Gewoon rechtop.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Je zou niet zomaar omdraaien onderweg. Dus zou je er vanuit die kant gezien "ondersteboven" uitkomen.
Cryofiel
8 jaar geleden
WAAROM zou je er niet ondersteboven uit kunnen komen?

Antwoorden (3)

Met je voeten omhoog. Stel je voor dat we een tunnel dwars door de aarde van noordpool naar zuidpool graven en we schieten daar op de noordpool een cilinder in die van onderen rood en van boven blauw is. De onderkant is dan het eerst aan het einde van de tunnel en dus komt de rode zijde van de cilinder als eerste boven. Precies zo gaat het als jij of ik in het gat zouden springen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met je voeten erin in de noordpool , dus met je voeten eruit in de zuidpool!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je je erin laat vallen en er met een flinke snelheid doorheen schiet, en je draait je niet tijdens de reis, dan kom je er met je voeten naar boven uit. Maar als je gaat klauteren dan kom je in het midden door een gebied waar vrijwel geen zwaartekracht is en zul je vandaar tegen de zwaartekracht in weer naar boven moeten klimmen. Dat gaat toch het beste met je hoofd naar boven en is het handig om je om te draaien.
Maar het is onzin natuurlijk. Op 10 km diepte ben je al bezweken aan de druk en de hitte.
WimNobel