Hoe noemen of noemden de "Indianen" zich in Noord-Amerika?

De naam "Indiaan" voor de oorspronkelijke Amerikaanse autochtonen is een historische vergissing, maar hoe heten ze eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natives, People of the First Nations
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
spraken de indianen oorspornkelijk Engels?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pokemon
Echt niet! Elke stam heeft/had een andere eigen taal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat bedoelde ik dus ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LoL En dat kk laat zien dat de reactie van ff niet kan kloppen. American Natives is een naam gegeven door Europeanen. Ze noemden zichzelf niet zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de vraagstelling staat "indiaan" en dat is niet door de indianen verzonnen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net zoals de begrippen in jouw reactie niet. Hoort gewoon thuis in het rijtje van namen die Europeanen verzonnen.

Antwoorden (3)

Wat wij indianen noemen zijn inderdaad de oorspronkelijke bewoners van Noord Amerika. Zij kennen zelf geen verzamelnaam voor deze volken maar elk volk heeft zijn eigen naam. Dat zijn er veel te veel om hier te noemen maar je vindt ze allemaal in de link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt
Het woord indiaan is een verzamelnaam van heel veel verschillende groepen 'native americans'. De oorspronkelijke namen van de verschillende groepen zijn een aantal keer veranderd, onder andere door samensmeltingen van verschillende groepen. Ik kan dus niet alle namen gaan opnoemen. Lees daarvoor vooral zelf de bron.

Een korte samenvatting:
In het Canada leefden de Micmac, Beothuk en Inuït.
Rond de Mississippi leefden de Calusa - een groep van verschillende volkeren van vissers en handelaars.
In het zuiden van Noord-Amerika, in de buurt van Mexico leefden de Pueblo-volken - dit zijn volken die kleinere dorpen bouwden in plaats van grote complexen. Voorbeelden hiervan zijn de Zuñi, Hopi en de erg bekende Navajo en Apaches.
In het huidige Virginia leefden de Powhatan (waar ook Matoaka, beter bekend als Pocahontas, bij hoorde).
En natuurlijk heb je nog de Maya's en Azteken. Hoewel ze vooral heel zuidelijk zijn gevestigd, kwamen ze volgens hun eigen volksverhalen uit het noorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt
Alglonkin-indianen.
Eskimo-Inuit.
Cree,Menomini,Irokezen,Huronen Wyadot,Blackfoot,Okanagen,Ojibwa
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,
Weet je toevallig ook de naam van een Indianenstam op het eiland Hispañola?