Bevind zich onder ieder gasveld meestal ook een olieveld?

"Als de kerogeen bevattende sedimenten diep begraven werden onder andere sedimenten, kon het gebeuren dat de temperatuur opliep tot tegen de 100 graden Celsius. In dat geval werd het kerogeen omgezet in aardolie.

Bij nog hogere temperaturen werd het omgezet in aardgas. Aardolie of aardgas is veel lichter dan steen en water, dus de fossiele brandstof werd, als het bovenliggende gesteente poreus genoeg was, naar boven gedrukt. "

Ik kan me dan zo voor stellen dat vele olievelden niet heet genoeg zijn geworden zodat niet alle olie is 'verdampt' tot aardgas? Of is dat wel zo?

Maw ligt er onder de gasbel van groningen nog een olieveld?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag was ligt onder ieder gasveld ook een olieveld?
De vraag eindigt met..
MAW ligt er onder de gasbel van Groningen nog een olieveld?
Het antwoord heeft dus geen betrekking op de primaire vraag.

Het beste antwoord

Onder de Groningse gasbel lag/ligt olie, er is reeds 26 miljoen vaten omhoog gepompt en de rest (120 miljoen vaten) was lang niet rendabel om op te pompen. Mogelijk kan het alsnog met stoominjectie gewonnen worden want tegen de huidige olieprijs wordt dit alsnog rendabel. Het olieveld strekt zich uit van Drenthe via Groningen tot over de Duitse grens.

Toegevoegd na 19 uur:
Onder elk gasveld heeft ooit een olieveld gelegen.
* Het kan zijn dat alle olie is verdampt (of door de mens opgepompt), dan ligt het er nu niet meer.
* Het kan zijn dat niet alle olie is verdampt, dan ligt het er nog steeds.
* Het kan ook zijn dat het olieveld niet recht onder het gasveld ligt.

t.a.v. laatste bullit:
Indien er een niet doorlatende laag sediment over het olieveld ligt kan het zijn dat het gas zijwaarts een uitweg heeft gevonden. Dit is vooral denkbaar als de aardlagen niet helemaal horizontaal liggen. Aardlagen kunnen schuin of zelfs verticaal komen te liggen als gevolg van orogenese (gebergtevorming door plaattectoniek) of afschuiving (horsten en slenken).