Zijn er ook voordelen aan de klimaatopwarming door de broeikasgassen? Zo ja welke?

Vele wetenschappers maken zich zorgen over de opwarming van de aarde door onze CO2 uitstuit etc. De polen en gletsjers smelten met als gevolg een stijging van de zeespiegel, extremer weer, overstromingen en dijkdoorbraken mislukte oogsten etc.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er voordelen aan zijn. Bijvoorbeeld doordat het warmer wordt hoeft ook minder vaak de kachel aan, kunnen grotere gebieden door de droogte gebruikt worden voor zonnecellen etc.

Maar hebben de onderzoekers ook die voordelen meengenomen in hun onderzoek? Zo ja welke?

8 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Er zijn zeer zeker voordelen aan klimaatopwarming. Verreweg de meeste mensen gaan ervan uit dat de huidige situatie de optimale is en dat elke verandering per definitie dus slecht is. Dit is helemaal niet waar. Waarom zou het ook?

Lokaal zijn er weinig echte voordelen (of nadelen) van formaat. De gewassen die we telen zullen anders worden, maar de impact daarvan op onze economie is betrekkelijk klein. Onze dijken zullen moeten worden opgehoogd, maar dat tempo is gezien onze welvaart makkelijk bij te houden.

De grootste landmassa's liggen momenteel ver op het noordelijke halfrond. Opwarming kan die gebieden geschikt maken voor landbouw en bewoning. Zo zou er globaal meer voedsel beschikbaar worden en neemt de bewoonbare leefruimte (voor de mens) toe. De Noordelijke IJszee en Beringzeestraat blijven langer ijsvrij zodat handelsroutes ingekort kunnen worden. Dat is goed voor de economie. Een hoger CO2-gehalte helpt de planten- en algengroei...

Er zijn wel degelijk tal van voordelen. Vraag is natuurlijk of die opwegen tegen de nadelen. Denk bijvoorbeeld aan landen/gebieden zoals Bangladesh die bijna volledig ontruimt zullen moeten worden. Uitbreiding van de woestijnen, mogelijke verstoring van de Golfstroom, onvoorspelbare effecten voor het weer (onderzoek is daar onduidelijk over) etc. Dat is geen natuurkundig vraagstuk. De aarde zal ons allen overleven en ook het uitsterven van diersoorten en stilvallen van diepzeestromingen zijn kleine morele dilemma's in vergelijking met wat moeder natuur in het verlden heeft doorstaan. De vraag is eerder of wij als mens die verandering willen doormaken en niet of ze wetenschappelijk bekeken positief zou zijn. Buiten een ethische kwesties heeft het natuurlijk ook een gigantische economische invloed.

Elke degelijke wetenschappelijke studie houdt met zoveel mogelijk van deze factoren rekening. Je hoort er echter weinig van. Dat komt doordat er vanuit maatschappelijke, politieke hoek zware druk is om klimaatverandering als "per definitie negatief" af te schilderen. In Europa tenminste wel. Hetzelfde geldt voor geo-engineering dat heel wat problemen zou kunnen verkleinen of oplossen. Doemscenario's koppen ook beter in de krant. "Het zal wel meevallen," heeft weinig spektakelwaarde.

Er valt ook wat voor te zeggen om klimaatverandering (politiek) te misbruiken als hefboom voor natuurvriendelijkere opties; al was het maar om ons voor te bereiden op het uitputten van de olie- en gasvoorraden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een voordeel is dat planten en gewassen sneller gaan groeien.
Overigens ik ik hiermee niet zeggen dat dit voordeel belangrijker is dan de nadelen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel dat dat voordeel niet alleen door de warmte is maar ook door de CO2 zelf. Planten hebben CO 2 nodig om te groeien. Dat doen ze beter bij meer CO 2. Om die reden gebruiken tuinders de CO2 die door de verwarmingsketels wordt geproduceerd om hun gewassen in de kassen sneller te laten groeien. De CO2 wordt de kas ingepompt daardoor groeien bijvoorbeeld de tomaten veel beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een voordeel is dat je nu gewassen kunt kweken die normaal hier niet of slecht wilden groeien omdat het te koud voor ze was. Druiven, tomaten, komkommers, paprika's en courgettes doen het hier nu ook goed. Als het zo doorgaat met de opwarming hebben we ook minder kassen nodig.

En als de zomers zo warm blijven kunnen de mensen net zo goed in Nederland hun vakantie gaan vieren in plaats van naar Turkije, Italië, Spanje of Frankrijk te gaan. Dat zal onze economie ten goede komen.