Hoe ontstaat geribbeld zand?

Op het strand is het zand soms geribbeld, ik vraag me af hoe dit kan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Antoni
8 jaar geleden
Leuke vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord -ik weet het niet-. + 1 voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die ribbels zie je ook in woestijnen, maar dan door de wind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij stoplichten in het asfalt heb je het ook.

Het beste antwoord

De ribbels worden gevormd door oppervlaktestroming op de bodem. Als die sterk genoeg is, neemt die sediment (zand) mee. Aangezien het oppervlak nooit 100% vlak is, begint die oppervlaktestroming te golven. Waar de stroming omhoog gaat, neemt ze zand mee. Waar ze weer zakt, laat ze zand liggen. Zo begint het.

Dit is een zelfversterkend fenomeen zodat over tijd zichtbare ribbels ontstaan. Als het eb wordt, schuurt het water de ribbels weer weg op de hoger gelegen delen (de zandbanken) omdat de stroming daar sterker is en de golven het uiteindelijk stukslaan. In de lager gelegen delen is de stroming minder sterk en blijven de ribbels liggen tot het droog valt. Of alleen de bovenkant van de ribbel wordt afgesleten.

Voordat ribbels kunnen ontstaan heb je een vrij constante stroming nodig. Anders heeft de ribbel geen kans om zich te ontwikkelen. Daarom vind je ze dus niet in de branding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn golfribbels of stroomribbels, die ontstaan door de stroming van het water.
Er zijn ook fossiele golfribbels. Dan heb je dus een stuk steen met dit soort ribbels erop, erg mooi om te zien.