Erosie is de afslijting van land door de werking van de wind, het ijs, stromend water en de zee.
Verwering is:
chemische verwering door de lucht, het regenwater en de zure humus
mechanische verwering door temperatuurschommelingen en de werking van de vorst
organische verwering door bacteriën, regenwormen e.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erosie mag niet verward worden met verwering. Het verschil tussen erosie en verwering is dat bij erosie de grond verplaatst wordt, terwijl bij verwering de grond wel in stukjes breekt (mechanische verwering) of chemisch verandert (chemische verwering) maar op dezelfde plaats blijft. Wel is het zo dat verweerde grond vaak makkelijker erodeert.