Heeft de aarde ook een elektrisch veld en/of elektromagnetisch veld?

Dat de aarde een magnetisch veld heeft, is wel alom bekend. Het aardmagnetisch veld, dat vermoedelijk ontstaan is door stroming van magnetische mineralen en elementen in de aardkern, beschermt de planeet tegen de ioniserende straling van de zonnewind.
Een magnetisch veld wordt geproduceerd door de bewegende elektrische ladingen, en wordt daarom ook wel elektrodynamisch veld genoemd.

Nu kan dat aardmagnetisch veld ontstaan doordat oa
-Een grote hoeveelheid elektrisch geleidende vloeistof aanwezig is. Bij de Aarde wordt aan deze voorwaarde voldaan door de aanwezigheid van een vloeibare buitenkern die grotendeels uit nikkel en ijzer bestaat.

Maar waarom is er dan wel een bekend aardmagnetisch veld maar wordt niet gesproken over een aardelektrisch veld of een aardeleketromagnetisch veld?

En heeft een elektrisch veld eenzelfde uitwerking als een magnetisch veld wat betreft de bescherming tegen kosmische en zonnewind straling?

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, de aarde heeft een elektrisch veld en een elektromagnetisch veld. Het elektrische veld wordt gecreëerd door de aardkorst en het elektromagnetische veld wordt gecreëerd door de magnetische veldlijnen die de aarde omringen.
Bronnen:
4 maanden geleden