Hoe kan het dat magma stroomt?

Convectiestromen zorgen voor platentektoniek, maar waardoor worden die stromen aangezet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het meest aanvaarde model is dat de gehele mantel in eens convecteert. Dat wil zeggen dat hete opwaartse stromingen ontstaan op de kern-mantelgrens (2890 km diepte). De opwaartse stroming zou worden veroorzaakt door het temperatuurverschil tussen de aardmantel en de aardkern, waardoor de mantel van onderen wordt opgewarmd. De energie van deze warmtestroom is gedeeltelijk terug te voeren op de accretie-energie van het ontstaan van de Aarde, een ander deel is afkomstig van het verval van radio-isotopen.

Getijdenkrachten van de Maan hebben maar heel weinig invloed en kunnen verwaarloosd worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mantelconvectie#Energiebron

Naast de plaattektoniek zorgen de zogenaamde hotspots ook voor magmastromingen, (maar dat was niet echt je vraag dacht ik).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hotspot_(geologie)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!