Hoe oud en lang kan een riemvis of Haringkoning worden?

Op de Waddeneilanden Vlieland en Texel zijn dinsdagavond twee aangespoelde haringkoningen ontdekt. Het is volgens bioloog Pierre Bonnet van Ecomare Texel de eerste keer dat zulke vissen in Nederland zijn aangespoeld. ,,Ik denk dat de exemplaren zo'n dertig jaar oud zijn.'' De Texelse vis heeft een lengte van 3,20 meter en de vis van Vlieland een lengte van 3,30 meter. De haringkoning kan zeven meter lang worden.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2765166.ece/Twee_haringkoningen_aangespoeld_op_Wadden.html

"Regalecus glesne, in het Nederlands ook wel riemvis of Haringkoning genoemd, is een koningsvis. Het is de grootste benige vis ter wereld: de soort zou maximaal 8 meter lang kunnen worden, hoewel er exemplaren van 17 meter bekend zijn".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regalecus_glesne

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hier lijkt geen eenduidige en betrouwbare info over te vinden op het internet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel uitjes zou je nodig hebben om die klaar te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melissa, het is geen haring, dus ik weet niet of ie lekker is met uitjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
panteao, waaruit concludeer je dat wiki niet klopt?

Antwoorden (2)

Hoe oud dit beest kan worden is gewoonweg niet bekend. Men heeft ze niet kunnen bestuderen, we komen ze alleen maar tegen als ze aanspoelen.
AWM
14 jaar geleden
En blijkbaar kunnen ze maximaal 17 meter lang worden ;-)!