Hoe kan een klein schelpdier groot worden?

Een kleine mossel of oester heeft een harde kleine schelp die perfect sluit, en een beperkte binnenruimte heeft. Een paar jaar later hebben die diertjes een harde schelp met veel meer woonruimte. Hoe kan zo'n harde schelp in de loop der tijd van binnen een stuk ruimer worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (2)

Schelpdieren bouwen hun eigen huis. Niet van steen of van hout, maar van kalk!
Hun huis blijft hun hele leven lang groeien. Dat moet ook wel. Het diertje dat erin zit groeit immers ook. Alleen een huis waarin het diertje zich helemaal kan terugtrekken biedt bescherming tegen rovers.
Aan de rand van de schelp bevindt zich de mantel. De kalk voor de opbouw hiervan wordt uit zeewater gehaald. Hoe meer kalk er in het zeewater is, hoe steviger de schelp is.
Als er weinig kalk in het water zit, dan is de schelp dun.
In de winter groeit de schelp minder dan in de zomer. En daardoor ontstaan er smalle en brede groeibanden. Hieraan kun je zien hoe oud de schelp is. Zoals je begrijpt hebben schelpen net als bomen jaarringen.

zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door temperatuur gaan alle levende organismen, dus ook schelpdieren uiteraard aan het groeien. vandaar....hoe heten die "reuzenschelpen ook al weer ....venusschelpen