Hoe ontstaat eelt?

Ik weet dat eelt ontstaat op plekken waar veel druk of wrijving op de huid plaats vind.
Maar hoe "weet"je huid dan dat hij daar dikker moet worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (3)

De lokale prikkels op de huid doet huidgroei daar ontstaan... zo is het leven, wat je traint wordt sterker of sneller of meer en wat je niet gebruikt atrofieert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bovenste laag dode huidcellen van de opperhuid wordt eelt genoemd. Eelt is een verdikking van de hoornlaag waardoor de huid op een natuurlijke manier wordt beschermd.

Eeltvorming is een normaal verschijnsel. Het komt voor op plaatsen die aan druk onderhevig zijn zoals de bal van de voet, de hiel of de tenen. De hoeveelheid eelt die gevormd wordt verschilt van persoon tot persoon. Wanneer de aanmaak van cellen in de onderste laag van de huid en het afsterven en afschilveren van de cellen in de bovenste laag niet in evenwicht is, ontstaat overmatige eeltvorming. Overmatige eeltvorming is te herkennen aan de gele kleur die bij zeer dik eelt zelfs glazig kan zijn.

Eelt ontstaat door druk, schuif, wrijving en draaiingkrachten op de voet. De druk komt van binnenuit (de botten) en van buitenaf (de grond onder de voet). De druk kan ontstaan door de stand van de voet of door het schoeisel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eelt is een dikker stuk huid, dat is verhard door constante wrijving. Bij lichamelijk werk reageren de huidcellen op de handen door zich te vermenigvuldigen. Het is dus niet zozeer dat je huid weet dat het daar dikker moet worden, het is een reactie door de constante wrijving.