Boter buiten de koelkast bewaren?

Hoelang kan boter buiten de koelkast bewaard worden, ik heb het niet over margarine?

Ik gebruik Campina Grasboter, zelf geloof ik niet in commerciële slogans. Maar hij is toch echt makkelijker smeerbaar, maar nog steeds niet vanuit de koelkast zoals beweerd wordt. Voor de rest vind ik deze boter lekker, is op kamertemperatuur heel zacht.

Hoelang kan ik boter bewaren op kamertemperatuur? Volgens de verpakking moet de boter bewaard worden op een temperatuur van 7 graden Celsius.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.9K

Het beste antwoord

Het is duidelijk dat roomboter, zo koel mogelijk bewaard, het langst goed en lekker blijft. Hoelang je roomboter buiten de koelkast kunt bewaren, dat ligt helemaal aan de omstandigheden. Het maakt nogal wat uit, of het in je keuken 22 of 18 graden is, of je overdag werkt en je huis koud is, en of het zomer of winter is.

Ik denk niet dat je er snel ziek van zult worden, als je roomboter eet die bedorven is, want je smaak zal je op tijd waarschuwen. Roomboter die tegen het bederf aanzit, heeft een nare indringende smaak, en ruikt ook heel beroerd. Een lucht die je echt niet meer met smakelijke boter associeert. Het is dus een kwestie van uitproberen, hoe lang jij het goed houdt in jouw situatie.

Ik gok dat roomboter buiten de koelkast bij een temperatuur van 18 tot 20 graden maximaal een week houdbaar is, d.w.z. ook nog echt smakelijk is.

Toch lijkt mij het beste systeem, om ongeveer een uur voor je gaat genieten van je met roomboter besmeerde boterhammetjes, zoveel roomboter uit de koelkast te halen als je denkt nodig te hebben. Als je geen homp van het stuk boter afhaalt, maar "plakjes" dan kan het nog korter dan een uur. Zo'n homp duurt langer om op kamertemperatuur te komen. Succes!

Overigens kwam roomboter van de Zaanse Hoeve (AH) volgens een smaakpanel van Vara Kassa, een jaar of 2 geleden als beste en lekkerste uit de test, en is met de Lidl en Aldi roomboter ook de goedkoopste. Misschien kun je dus ook nog geld besparen want Campina boter is duur.
Maar dat geheel terzijde, want dat vroeg je niet :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de THT zal aanzienlijk verkort worden door de grasboter buiten de koelkast te bewaren.
hoe lang het buiten de koelkast lekker blijft is mij niet bekend. de smaak, kleur en geur kunnen veranderen zonder dat de boter werkelijk bedorven is.

als je niet veel boter gebruikt en een pakje dus langer mee gaat is het misschien een idee om een deel boter in een klein afsluitbaar bakje/botervlootje te doen en deze buiten de koelkast te bewaren.
het andere deel bewaar je wel in de koelkast.

zo hoef je niet te testen wanneer de boter niet meer lekker of niet meer goed is, en hoef je de ongebruikte boter niet allemaal weg te gooien.
je kan de ongekoelde boter dus regelmatig 'verversen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
m.i. een perfecte reactie +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)
Ik bewaar de botervloot altijd buiten de koelkast. Een pakje gaat hoogstens een dag of drie vier mee en dat is nooit een probleem, behalve als het erg warm weer is, zo rond de smelttemperatuur. Dan moet de kaasschaaf er weleens aan te pas komen als ik vergeten ben de boter een uur voor gebruik uit de koelkast te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Als boterfan herken ik de kaasschaaf... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, leuk! :-)