Waarom gaan mensen moeilijk kijken als ze bijv. iets zwaars tillen?

Veel mensen gaan dan fronzen, of een beetje boos kijken. Maar hierbij span je toch juist veel gezichtspieren aan, terwijl het op zo'n moment toch veel beter is om zoveel mogelijk spieren te ontspannen, behalve die spieren die je ook daadwerkelijk gebruikt voor dat wat je aan het doen bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

omdat je veel spieren spant, span je van de weeromstuit ook andere spieren aan, dat gaat in ene moeite mee.
Rieneke1
13 jaar geleden
bij grote inspanning moet je je concentreren. Elke emotie is af te lezen aan het gezicht, zo ook concentratie. Tevens denk ik dat het aanspannen van je gezichtsspieren geen effect heeft op de prestatie van andere spiergroepen. Sterker nog, wanneer je je gezicht fronst zul je je beter kunnen concentreren. Hier bestaat wetenschappelijk onderzoek naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We probeerden het zelf in de sportschool. Een proefpersoon gaat bankdrukken met een gewicht van 80 kilogram. Eerst zonder een beperking wat betreft gekke bekken trekken. Het lukt met moeite. Na een rustpauze nog eenkeer, nu met een gezicht zo veel mogelijk in de plooi. Opnieuw kan de stang met 80 kilogram 8 keer achter elkaar omhoog, dus er is geen verschil. Alleen, zoals de proefpersoon het uitlegt: 'Het voelt minder lekker'. Dat is ook niet zo gek. Bij een krachtinspanning zetten heel veel spieren tegelijk aan het werk. Een groep spieren isoleren is moeilijk.
Bronnen: