Waaraan dankt de sluipwesp zijn naam ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag als er na een half uur nog geen enkel antwoord is...
dus +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je, normaal ben jij dr als de kippen bij met het eerste antwoord, dus ik keek ook al een beetje vreemd op. ;)

Het beste antwoord

Ze doen het beide. Er zijn meerdere soorten.
Zie toegevoegde link met een verhaal hierover.

Toegevoegd op 27-06-2009 23:41:58
Er is een hele fotosessie toegevoegd over "het bewaken en bespringen door het vrouwtje van de rups die als broedkamer dient".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na uitgebreid bronnenonderzoek ben ik tot de volgende verrassende conclusie gekomen:
De sluipwesp heet een sluipwesp, omdat ie sluipt.

Het vrouwtje van de sluipwesp sluipt naar de eitjes van andere insecten. Daar legt ze haar eigen eitjes bij. Uit eitjes van vliegen komen maden. De maden van de sluipwesp eten de maden van de andere vliegensoort op.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha die opzoekman... bronnenman tegenwoordig?
AWM
14 jaar geleden
Nou ja, deze was echt heel erg moeilijk.
Je zou normaliter nooit bedenken dat een sluipwesp kan sluipen.
Maar de natuur is soms heel verrassend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een of andere vreemde manier vermoedde ik al dat het iets met sluipen te maken zou hebben... ;)
Oja antwoordman, wist je ook dat deze sluipwespen veel in kassen gebruikt worden? Dat is omdat het natuurvriendelijk is want de nare beestjes worden zo gedood door de sluipwesp. En de sluipwesp beschadigt de planten niet.

Toegevoegd op 27-06-2009 12:42:06
O ja en antwoordman jouw antwoord klopt niet helemaal de sluipwesp legt niet bij de eieren maar in de larve daarom gaan de larve dood en heeft de jonge sluipwesp voedsel omdat hij die van binnen opeet.