Kan intelligentie worden meegegeven in het Mitochondriaal DNA (mtDNA) ?

Voor een boek dat ik aan het schrijven ben, zou ik uit willen gaan van de stelling dat mijn hoofdpersoon een zeer hoge intelligentie via haar moeder, grootmoeder enz... heeft doorgekregen. Na een beetje zoeken kwam ik uit op mtDNA, een deel van het DNA wat alleen via moeders op dochters over zou kunnen worden gedragen.

Enfin, ik ben dus erg benieuwd of een intelligentie ook via dit deel zou kunnen worden overgedragen.

Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat intelligentie erfelijk is, is al een stelling. Er is veel onderzoek naar gedaan en laten we aannemen dat een groot deel van intelligentie, aanleg erfelijke componenten heeft. Die kan je op zich via de normale overerving erven van moeder op dochter. Generaties lang. Met mtDna heeft dit m.i. weinig van doen.

Antwoorden (2)

Het mitochondriaal DNA wordt overgedragen op zowel de zonen als de dochters, ook krijgen zowel zonen als dochters één van de X-chromosomen. (In feite lijken zonen iets meer op hun moeder omdat het Y chromosoom dat ze van hun vader krijgen betrekkelijk weinig genetische informatie bevat, terwijl de dochters ook één volledig X-chromosoom van hun vader krijgen).
Het zou in principe kunnen dat het mitochondriaal DNA een rol speelt bij de kwaliteit van de mitochondriën zodat de cellen een snellere stofwisseling hebben die een positieve invloed heeft op de intelligentie, zoals een computer met een hogere kloksnelheid sneller een programma kan uitvoeren.
Ik acht het niet zo heel waarschijnlijk, omdat de stofwisseling toch wel binnen bepaalde marges moet blijven en dat een snellere stofwisseling de fundamentele verschillen tussen intelligente en niet zo intelligente personen niet verklaart omdat meer abstracte factoren als oordeelsvermogen veel belangrijker zijn. Voor dat soort effecten zal je de oorzaak eerder in een van de X-chromosomen moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Mitochondriën zijn de energiefabriekjes van de cellen. Ze hebben hun eigen DNA en dat staat helemaal los van je persoonlijke erfelijke eigenschappen.
Van oorsprong zijn mitochondriën bacteriën. Die hebben steeds meer DNA verloren, tot ze alleen overhielden wat nodig is voor de energieproductie en het zichzelf dupliceren.
Jammer voor je verhaal… maar voor een roman mag je wel een beetje smokkelen met de wetenschap...doet Dan Brown ook...