Hoe reanimeer je een nijlpaard?

In een krantenartikel las ik dat het wel eens voor komt dat men een huisdier beademt en dat zo een dier gered kan worden.
Ook dierenartsen doen dit regelmatig. Maar als je nou dierenarts bent in een dierentuin, en je denkt aan een giraf, een nijlpaard, olifant of een kanariepietje ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Ik werk op de dierenambulance:

Honden en katten kan je nog proberen. Hoewel sommige hondenrassen vanwege hun grote een zeer zware klus wordt.

De meeste vogels is het niet de moeite (hun hartslag is vaak ook zeer hoog).

Bij paarden kun je het ook vergeten want de mens kan niet genoeg kracht produceren om een goede compressie te geven (en dat x keer/minuut).

Bij nog grotere dieren kun je dus voorstellen dat het helemaal niet meer gaat.

Een mens reanimeren is al heel erg zwaar (fysiek en soms ook emotioneel). Er zullen vast wel een paar mensen hier zijn die hier ervaring mee hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk dat het niet kan.
reanimeren gaat amen met mond op mond beademing. ga jij dat maar eens doen met je bekkie op die smoel.
kanarie pietje en huisdieren is heel simpel. giraffe lijkt me ook niet te doen alleen want dan ren je je zelf een hartaanval tussen mond en hart.
olifant ect ook niet. als mens heb je dan echt geen kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mond-op-bek-beademing is nogal moeilijk en vrij smerig (baaaarf), daarom dan maar hartmassage. Dat gaat zo:
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) niet grappig maar toch wel een beetje
Ik denk, op de rug leggen, luisteren of er hartslag is, dieren ambulance laten bellen door een omstander.
Rustig inblazen ( in het geval van een parkietje) en kijken of de borstkast omhoog komt.
Dit doe je in een rustig tempo 4 x daarna handen op de hartstreek en 4 x ritmisch drukken, blijf herhalen tot er medische hulp is.
Na enige tijd kun je het over laten aan de specialisatie van de ambulance..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, als jij nou die giraffe, nijlpaard of olifant even op zijn rug legt, dan doe ik het bellen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als jij dan de giraffe beademt en reanimeert tegelijk kijk ik of de borstkas omhoog komt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke...fijn, hoef ik het niet alleen te doen.
Zie je, er zijn nog genoeg behulpzame mensen op deze aarde :))
Met een plastic zak(je) met daar aan gekoppeld een blaasbalg.