Waarom ruiken dieren aan elkaars geslachtsdeel en of anus en doet de mens dat normaliter niet bij elkaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik moet er niet aan denken dat mensen dat in deze tijd doen maar wel een goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ja dat zou wat zijn. maar inderdaad leuke vraag.

Antwoorden (7)

Zal enerzijds met beschaving te maken hebben en anderzijds met het feit dat wij beter/makkelijker communiceren met elkaar dan dieren onderling. (ik kan me namelijk niet voor de geest halen dat ik ergens het bewijs voor onderlinge communicatie zoals wij mensen dat doen ook bij dieren is vastgesteld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft de mens ook gedaan, lang geleden, het schaamhaar had hier een belangrijke functie in, het hield geurtjes vast, dan waren er nog de okselgeurtjes, maar die zijn nog steeds , onbewust, erg belangrijk voor het vinden van de juiste partner.
maar geurtjes mogen niet meer, de mens is ontwikkeld, dus boenen en schrobben, douchen, kaal scheren, waxen en deo spuiten en nog denken we dat we stinken, maar we ruiken naar mens, mag dat nog wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is dat!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zit het er ergens nog wel in, mijn vriend zegt vaak sochtends vroeg als ik wakker word dat ik zo lekker ruik, terwijl ik dan ronduit naar zweet ruik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan te maken dat hij heel subtiele sporen van je vrouwelijke hormonen via zijn neus waarneemt, feromonen heten die.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissPrixie: besef wel dat je dan naar JOUZELF ruikt, en ja, misschien óók naar zweet maar het ene zweet is het andere niet. Zweet bij iemand die zich normaal wast hoeft niet vies te zijn (als je van die ander houdt dan ;p), zweet van iemand die zich een paar dagen niet wast is meestal erg ranzig :/
ik sluit me geheel aan bij het antwoord van ed en geef nog een toevoeging.

dieren kunnen zo ook ruiken of het vrouwtje vruchtbaar is.
Als je naar honden kijkt, die ruiken aan elke hond maar bij een loops teefje zie je daarna HEEL duidelijk ander gedrag bij het reutje. Dus hij checkt even heel goed door te ruiken of het teefje vruchtbaar is of niet
amigo
13 jaar geleden
Eens met bovenstaande antwoorden, met een kleine toevoeging: okselgeur is inderdaad nog altijd onbewust belangrijk voor de mens, maar sowieso lichaamsgeur speelt nog altijd een hele grote rol in de chemische aantrekkingskracht tussen mensen. Het lichaam verspreid geuren, en dat veroorzaakt, totaal onbewust vaak, hele chemische processen in de hersenen van (toekomstige) partners. Op basis van die geur wordt al een hele belangrijke selectie gemaakt.

En ook dit: ik weet van mensen die, wanneer ze opgewonden zijn, een veel sterkere lichaamsgeur verspreiden via de huid / transpiratievocht. Aan zo'n persoon is dan aan die bepaalde, telkens herkenbare geur te ruiken dat ze zin hebben in sex. Dat heeft bijna iets dierlijks, iets oer-achtigs.

En dan de geslachtsdelen zelf verspreiden ook wel zeker geuren! Maar wij mensen hebben een fatsoensnorm die niet toelaat dat er zomaar aan elkaar gesnuffeld wordt, en inderdaad communiceren wij ook op vele andere manieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst, ze ruiken niet zozeer aan elkaars geslachtsdeel of anus maar vooral aan elkaar, en de meeste geuren zitten bij de achterkant.
Voor ons is ons geslachtsdeel heel privé en we hebben allerlei sociale regels die ons vertellen dat het niet netjes is om aan elkaar te gaan zitten ruiken maar voor een dier geldt dat nu eenmaal niet.

Geur is voor een dier met name communicatie. Ze hebben geen gesproken taal, geen geschreven taal, geen image enzovoorts.
Waarom voor ons geur op z'n hoogst een onbewuste functie heeft is niet alleen te wijten aan fatsoensnormen en toegenomen hygiëne maar ook door onze neus.
Ter vergelijking: een mens heeft 5 miljoen reukcellen maar een wolf wel 200 miljoen.
Voor een hond is ontlasting hetzelfde als een visitekaartje voor ons is, ze ruiken identiteit, gezondheid en rang.
Het snuffelen aan elkaar is vergelijkbaar met handenschudden. En er word door de volgorde van het snuffelen aan elkaar, en de manier waarop, onmiddellijk bepaald wie van de twee ondergeschikt moet zijn aan de ander. Ook word geslachtsrijpheid bepaald.

Onze neus is daar gewoonweg niet geschikt voor, wij zijn daar niet op geëvalueerd, bij ons is communicatie in de eerste plaats visueel en verbaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de mens rechtop loopt in tegenstelling tot een hond, die op vier poten loopt zoals we allemaal weten.
Bovendien is de mens als geruime tijd een mens, met enkele op dierlijke gelijkenissen, maar beslist geen dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik niet dol op lichaamsgeuren van een volwassene. Intiem zijn met een volwassene die niet eerst flink onder de douche is geweest kan ik niet als prettig ervaren. Daarentegen ben ik wel dol op de lichaamsgeur van mijn jonge kinderen, net als ze licht bijten, zoals een leeuwin die voor de welpen zorgt. Heel dierlijk dus. Geur speelt voor mij evenwel ook met volwassenen een heel belangrijke rol: Zo kunnen geuren (luchtjes, parfums e.d.) iemand (ook een wildvreemde) zeer aantrekkelijk maken maar ook afstoten.