Waarom steken vogels hun snavel weg als ze slapen?

Zelfs als ze zitten te broeden doen ze dat nog. Zit dat zo fijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Aan je avatar te zien zou jij dat toch moeten weten... ;-)

Het beste antwoord

als ik een eind moet lopen met een reiger, gans of zwaan, steek ik hun kop onder hun vleugel.
de dieren ontspannen dan meteen, en ik kan ze zonder stress vervoeren.
ze krijgen op deze manier geen visuele prikkels meer binnen, en het maakt het makkelijker voor ze te ontspannen.
uiteraard doen ze dit zelf alleen als ze zich veilig weten.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat ze dat doen omdat ze daar de meeste warmte verliezen en door hun snavel in hun vacht te steken behouden ze die warmte. Ik weet niet of dit het juiste antwoord is maar voor mijn gevoel lijkt me dit het meest logische
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roofdieren (vossen, marters, roofvogels en dergelijke) herkennen prooien aan specifieke kenmerken. Een prooi heeft een kop, twee ogen, en - als het een vogel is - een snavel.

Een vogel die zijn snavel verbergt, zijn ogen dichtdoet, en zijn kop zo wegsteekt dat die niet meer als kop te herkennen is, valt voor roofdieren veel moeilijker op.

Deze slaaphouding is dus vooral een veilige houding.
Cryofiel