Hoe kunnen roodwangschildpadden de winter overleven,6maanden onderwater zonder boven te komen?

Een kikker ademt onder water door zijn huid dat kan een schildpad niet adem inhouden is ook geen optie hoe dan wel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

De winterslaap is een staat van voortdurende hypothermie (te lage lichaamstemperatuur). Dit kan meerdere dagen en zelfs enkele weken duren. Het evolutionaire voordeel van het houden van een winterslaap is dat een dier tijdens de winter kan overleven, zonder energie te hoeven besteden aan het zoeken van voedsel, dat dan moeilijk te vinden is. Door in winterslaap te gaan houden sommige dieren hun energie juist vast.

Tijdens deze winterslaap vertraagt het dier zijn stofwisseling tot een zeer laag niveau. Dit is te bereiken door een verlaging van de lichaamstemperatuur en het ademhalingsritme. Door gebruik te maken van vetreserves die tijdens de actieve warmere maanden werden opgeslagen, kan het dier het zo langere tijd uithouden.

Sommige dieren die een winterslaap houden, bewegen enkele keren in hun slaap, andere dieren slapen het gehele seizoen aan een stuk door.

Zowel land- als waterzoogdieren kunnen een winterslaap houden. Ook reptielen als bepaalde soorten schildpadden en slangen, en amfibieën houden een winterslaap.

Dieren die in het water leven kunnen onder of boven water een winterslaap houden. Zo doet de roodwangschildpad dit onder water. De schildpad graaft zich in de modder in, op de bodem van een vijver.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wikipedia heeft het over 'brumation' van de roodeangschildpad. Dit is geen winterslaap, maar het gewoon slomer worden van het beestje... ik weet niet precies of/hoe ze dan nog ademen.

Mijn oude roodwangschildpadjes hebben trouwens nooit winterslaap gehad. Ik heb wel eens gehoord van schildpadjes in de koelkast.