Hoe waren de eerste gedomesticeerde honden? Meer wolf dan hond?

Steeds als ik de wolf in de dierentuin zie dan verbaast het me dat hij zo schrander en schuw is. Ik vraag me dan af hoe de eerste gedomesticeerde honden moeten zijn geweest. En hoe er ooit poedels en chihuahuas uit voortgekomen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De eerst honden sliepen waarschijnlijk buiten. Het duidelijk kenbaar maken van de alfa positie van mensen was heel belangrijk. Juist die honden zouden hier heel gevoelig voor zijn geweest. Naarmate meerder generatie bij mensen wonen zal dit slijten maar het zit er nog steeds. Dus in mijn ogen hebben wolven en honden dezelfde gevoelens opbouw maar zijn honden er minder gevoelig voor. Waarbij je bij een hond nog fouten kan permitteren zal een wolf snel een alfa positie claimen. Tegenover honden zijn wolven veel sterker. Psychisch en fysiek dus zal een wolf ook een heel duidelijke alfa mens moeten hebben anders zal hij proberen die plek te pakken en dit gaat bij wolven met geweld meestal. Maar dit geldt ook voor veel andere groeps roofdieren. Zelfs bij paarde is er een leider. Dit soort positie kunnen mensen innemen als ze zich aan de regels van die positie houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik heb nu een beter beeld gekregen hoe de domesticering ongeveer verlopen moest zijn.

Andere antwoorden (2)

Een hond is de benaming voor een gedomesticeerde wolf. Als een wolf zodanig is gedomesticeerd dat het een hond is, heet de wolf vanaf dan hond. De poedels en chihuahuas zijn door eeuwenlange kruisingen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond (Canis lupus familiaris) is een gedomesticeerde ondersoort van de wolf. De hond is een roofdier uit de familie van de hondachtigen (Canidae). De hond komt op alle continenten voor, meestal in gezelschap van de mens, want de hond is het oudste huisdier[bron?]. Al sinds duizenden jaren wordt de hond gebruikt voor bewakingstaken, bij de jacht, als herdershond en als trekdier. Nog steeds heeft hij werk als politiehond of hulphond, maar de meeste honden worden tegenwoordig gehouden als gezelschapsdier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met ondersoort? Genetisch verwant? Of echt afstammend van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees deze site maar eens: http://www.dierenplaza.nl/de_hond.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wolf is te temmen. Dit vereist hoogste concentratie en continue aandacht. Als je 1 steek laten vallen is er kans op muiterij met als gevolg bv zwaar gevecht. Maar als je de roedel/wolf altijd de baas bent psychologisch zal een wolf/groep hebben die alles voor je doet.