Hoe kan via X en Y chromosomen onderzoek het vaderschap tussen een zoon en dochter worden verkregen?

Het is logisch dat bij 2 mannen naar gelijkenisen in het Y chromosoom wordt gezocht (bij gelijke Y = dezelfde afstamming in de vaderlijke lijn), maar hoe kan dat bij een zoon en dochter de gelijke vaderschap toch via het X chromosoom plaatsvinden? De man krijgt haar x via de moeder en niet de vader.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dit zou kunnen door ook het DNA van de vader in de vergelijking mee te nemen. Bij de zoon kan het Y chromosoom met die van de vader vergeleken worden, en bij de dochter het via de vader verkregen X chromosoom.

Ik weet niet of dit ook de gebruikelijke methode is, maar dit is de enige mogelijkheid als er slechts gebruik wordt gemaakt van de X en Y chromosomen. Het zou heel goed kunnen dat ik dit geval voor de vergelijking andere chromosomen gebruikt worden.