Zijn er in de regel specifieke eigenschappen die dochters van de vaderlijn erven?

Vaak hoor je dat mannen bepaalde eigenschappen vooral doorgeven aan hun dochters. Klopt dit of gaat dit ook voor de overervingen vanuit de moederlijn op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

In theorie 50/50 nogmaals in elk paar is 1 chromosoom van de vader en de ander van de moeder. Maar het hebben van 2 y (of waren het x?) geeft wel bepaalde voordelen/nadelen (als je het er mee eens bent dat de vader de 2e geeft).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat klopt niet. Ik denk dat je het verband wat kwijt bent geraakt. Waarover dit gaat: een dochter trekt vaak naar de vader toe en een zoontje naar de moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in ieder geval 1 die ik zeker weet, namelijk kaalhoofdigheid.
Kaalhoofdigheid wordt in de vrouwelijke lijn overerft.
dus als jij kaal bent dan worden de zoons van je dochter ook kaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je hetvolgende bedoelt:

vrouwen hebben buiten alle chromosomen die ze ook met mannen gemeen hebben 1 afwijkend paar, nl XX
Eén X hebben ze van hun vader gehad en één X van hun moeder.

Mannen hebben ipv dit paar: XY. Hier is het duidelijk: de X hebben ze van hun moeder (die heeft alleen X-en), de Y hebben ze van hun vader (hadden ze van hun vader nl een X gehad waren ze nl geen man geweest maar een vrouw.) Hierdoor ook de uitspraak, de man bepaald het geslacht.

In de praktijk zit op het X Chromosoom meer erfelijk materiaal. Bijv bloederziekte zit op de X, niet op de Y.
Jongens hebben vaker last van de ziekte op zich omdat de Y blijkbaar geen "tegenwicht"geeft. krijgen ze dus een foute X (van hun moeder) hebben zij gelijk bloederziekte terwijl hun zusjes die mogelijk ook die "foute" X krijgen van hun vader dan (tenzij hij het ook heeft) een gezonde X krijgen, zij hebben dan niet de ziekte, zij zijn dan drager, maw ze kunnen het weer aan hun zonen doorgeven.

Ik hoop dat het niet te ingewikkeld wordt.
Maar meisjes erven dus 50% van de eigenschappen die op de X zitten van hun moeder en 50% van hun vader, niet meer dus
Jongens erven van hun vader de Y maar bepaalde eigenschappen zitten op de X (kleurenblindheid komt zo ook via de X, dan ontbreekt het vermogen om kleuren te zien)
amigo