Kan ik zowel op me oma , moeder, overgroot opa, vader lijken?

Kan je in je genen , dna-materiaal hebben waardoor je sommige karatertrekjes wel van iedereen een beetje uit je familie hebt.

Bijvoorbeeld:
- De humor van je opa
- De inteligentie van je moeder en deels van je vader, dus zeg maar dat dit gemixd wordt.
- De haarkleur zwart ( terwijl je moeder donkerbruin is en je vader donkerblond maar je oma is zwart)

ga zomaar verder..

Let me know!

Toegevoegd na 23 minuten:
Of. bijvoorbeeld het rustige van je moeder en op ze tijd het drukke van je vader.

Toegevoegd na 1 uur:
Dus je kan genen bevatten van voor-voor-voor ouderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Je kán niet alleen genen bevatten van voor-voor-voor-ouderen, die genen héb je ook echt. Jij hebt je DNA van je ouders, zij hebben het van hun ouders, die weer van hun ouders etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja, dat kan allemaal. je kunt trekjes in je kinderen terugzien van generaties geleden. zo kan je kind soms meer op z'n neefje lijken dan op zn eigen broer. ze zeggen ook vaak dat bepaalde karaktertrekjes 'een generatie overslaan', zo is mijn man iemand die zich altijd heel veel met beesten heeft beziggehouden, dat begon al met muizen toen hij 4 was. Zijn ouders waren totaal niet geinteresseerd, maar zijn opa was ook altijd een beestenman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan. Je moeder en vader hebben beiden erfelijke eigenschappen van hun beide ouders meegekregen. Zij kunnen dit doorgeven aan jou.
Hoe dit precies zit, wordt een erg lang verhaal. Dus ik doe er een link bij, zodat je zelf kunt nalezen hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan allemaal. Jouw DNA is uiteindelijk een 'samenraapsel' van het DNA van al je ouders en voorouders door elkaar, en uiteindelijk zul je van iedereen stukjes geerfd hebben, die in jou dan weer tot uiting komen.
Echter, niet alle eigenschappen bevinden zich op één gen. Haar- oog- en huidkleur zijn inderdaad een soort loterij, waarbij recessieve en dominante genen een rol spelen, intelligentie lijkt ook grootdeels erfelijk, maar voor eigenschappen als muzikaliteit, gevoel voor humor, smaakvoorkeur en dergelijke, zijn vaak voor een minstens even groot deel cultureel bepaald zonder dat echte aanleg daar een rol bij speelt. Bij talenten gaat het vaak om een aanleg in een bepaalde richting die kan resulteren in een voorkeur voor een sport, hobby of vak, vooral als daar binnen de cultuur / het gezin waarin je opgroeit, waarde wordt gehecht. Motoriek, ruimtelijk inzicht, doorzettingsvermogen en dergelijke kunnen veel kanten op, en welke kant wordt vaak door de omgeving bepaald. Iemand met alle erfelijke aanleg om een fantastisch voetballer te worden, wordt in een minder voetbalvriendelijke omgeving misschien wel een heel goede danser of hockyspeler.

Persoonlijkheid is zeker ook voor een deel erfelijk bepaald, maar ligt niet op één gen. Drukke en rustige persoonlijkheden (en alles er tussenin) zijn echter zo wijd verspreid, dat je - net als bij veel andere eigenschappen - zeker in een grote familie altijd wel een paar mensen kunt aanwijzen die in dat opzicht 'sprekend op je lijken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je lijkt op je vader of moeder is eerder een bewijs dat je dingen samen deelt dan dat het de oorzaak van gen overdracht is . Ik ben er van overtuigd dat je lichaam de geestelijke vorm en weerspiegeling is van een vastgehouden moment uit je verborgen dieper liggende zelf .

Gen afwijkingen hebben ook hun wortels in verkeerde lichamelijke samenstellingen en dus combinaties maar vader of moeder zijn hier niet schuldig aan .. het is een verkeerde stoffelijke aantrekking die je hebt gemaakt in een ander leven , ik ben ervan overtuigd dat dit leven een unieke les is en zal blijven .