Worden zaden die je onrijp plukt alsnog rijp en geschikt om te zaaien?

Ik heb een oogje op een heleboel zaden: stokroos, viooltjes, teunisbloem, vingerhoedskruid, klaproos. Als je die zaden onrijp plukt, worden ze dan nog rijp en ontkiemen ze dan nog?

12 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je ze dan onrijp plukken? Of is het een ietsiepietsie illegaal?
Rieneke1
12 jaar geleden
zondag, als je wil verzamel ik (rijp) zaad voor je van m'n stokroos, teunis en digitalis.
pb me maar even.
zondag
12 jaar geleden
Je hebt me door Meelkoosje. Rieneke ik neem je aanbod graag aan. Zal je later even PB'en.

Het beste antwoord

Sommige zaden van wilde planten hebben een trucje in huis en kunnen onrijp geplukt, noodrijp worden.
Ze worden versneld rijp zeg maar.
Maar bij de meeste zal het niet gaan, om ze onrijp te plukken en waarom ook deze haast?
Stokrozen kan je nu zaaien om dan volgend jaar te bloeien, dat is dus zaad van vorig jaar, viooltjes kan je nu laten staan er komt nu goed zaad in, trek ze over een paar weken er uit en op deze plaats zullen ze van zelf op komen, als ze er al niet staan ( bij mij wel! )
Teunisbloemen zijn nog lang niet rijp. pas in de nazomer en herfst, je kunt ze wel voor de winter nog zaaien en een deel bewaren om volgend jaar te zaaien.
Het zelfde geldt voor vingerhoedskruid en klaproos.
het zaad er te vroeg afhalen heeft dus geen enkel voordeel.
Veel tweejarige planten kan je nu zaaien, willen ze volgend jaar bloeien, maar ben je wat te laat met zaaien, dan bloeien ze volgend jaar nog niet, maar pas het jaar er na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

mijn ervaring is dat ze niet alsnog rijp worden, maar dat sommige onrijpe zaden soms toch ontkiemen.

mijn advies is toch om de zaden rustig te laten rijpen, als je die mogelijkheid hebt.
Rieneke1
12 jaar geleden
De zaden moeten dan nog groeien, met voeringstoffen, die oorspronkelijk uit de plant komen, je zou ze zelf moeten toevoegen en ik weet niet of dat kan... Op zich niet dus.