Hoe heet dit plantje?

Gisteren heb ik een leuk plantje uit de wegberm getrokken om in een bak op mijn terras te planten. Het is ongeveer 20 cm hoog, heeft blauwpaarse bloemetjes en zeer smalle blaadjes, zoals grassprieten. De bloemen hebben 5 platliggende blaadjes. In het midden staat een soort kokertje rechtop waar de stamper en meeldraden in zitten. Er zit ook een soort slurfje aan het bloemetje. Ik veronderstel dat de nectar zich daarin bevindt. De knoppen zijn iets lichter groen dan de bladeren en hangen sierlijk als waterdruppels aan hun takjes. De wortel van de plant is heel lang en heeft weinig zijtakjes. Hij groeide in zandgrond. Ik ben erg benieuwd hoe hij heet.

12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto?
zondag
12 jaar geleden
Ben een digibeet :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je jelle?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsjeblieft mensen nooit een plant in de natuur plukken! Je wilt niet weten hoeveel beschermde/giftige plantensoorten er in Nederland zijn. Ik dacht ook eerst van "oh dat valt allemaal wel mee" maar laatst een vak gehad over de nederlandse flora en ik pas nu wel op!
zondag
12 jaar geleden
Je kan misschien gelijk hebben, maar dit is een bouwterrein en ik ben dus juist bezig planten te redden voor die grote shovels komen. Ze bouwen hier als gekken.
zondag
12 jaar geleden
@Jelle, da's nou niet zo'n érg slimme reactie. Wat moet ik doen om een foto te uploaden. Allereerst moet ik mijn fototoestel pakken en die foto nemen. Vervolgens moet ik wachten tot mijn filmpje vol is, het wegbrengen en de foto's ophalen. Dan moet ik die foto scannen met de printer. Daar ik een digibeet ben heb ik dat nog nooit gedaan en weet ook niet hoe dat moet. Tenslotte moet ik die foto ook nog hier plaatsen, hoe?. Snap je nu het verband tussen een foto uploaden en een digibeet? Arme jij!

Het beste antwoord

Het is de wilde ridderspoor, dit is een eenjarig plantje, dat vaak uit tuinen in de bermen komt.
Het 'slurfje' is een spoor, van daar ook de naam ridderspoor.
Dit plantje is niet te verplanten, wel kan je er gewoon zaad van kopen en zelfs in verschillende kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Dank je Ed. Wat jammer dat ik hem niet kan verplanten; vindt hem erg mooi. Dat blauw, die bladeren, die "druppel" knoppen; prachtig! Hij staat nu nog in een fles water. Gewoon laten staan dan maar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop er zaad van, dan bloeien ze in de herfst, vond nog een fotootje, in het wild is hij best zeldzaam.