"Toch is wind in huis." schreef onze Volksschrijver Gerard Reve.

Maar...hoe ontstaat het?

Tocht ontstaat als koude buitenlucht de warme binnenlucht kruist of de warme buitenlucht de geklimatiseerde binnenlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als een luchtstroom van één kant een ruimte in en aan de andere kant de ruimte weer uit kan, krijg je een constante stroom die warmte afvoert. En dat noemen we tocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En als er geen ruimte is, hoe noem je die luchtstroom dan? Wind?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
tocht onstaat dus door een temperatuur verschil
14 jaar geleden
koude lucht is zwaarder dan warme lucht.
In een woning zal de warme lucht opstijgen naar boven en deze wordt aangevuld door koude lucht van buiten (tocht)
Maar ook als het buiten waait is er veel luchtverplaatsing en kan er bij de grond lucht binnen komen (tocht)en hoger langs kieren warme lucht naar buiten ontsnappen.
Wat ook kan kachels, vooral houtkachels verplaatsen een enorme hoeveelhijd lucht de schoorsteen uit, er onstaat zelfs onderdruk in huis,
Langs alle kieren wordt hierdoor lucht naar binnen gezogen (tocht)
Samengevat is de belangrijkste reden voor tocht ,verschil van themperatuur van de lucht in huis en tussen huis en buiten, kachels en verders door wind.

Toegevoegd na 19 minuten:
hoeveelhijd moet zijn hoeveelheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er buiten wind staat heb je al tocht. op open vlakte`s is het nog erger, en als je als je ramen en deuren thuis openzet kan de wind gaan spelen met de stilstaande lucht in huis. zet bijv je afzuigkap ook nog eens aan en je hebt nog wat meer tocht omdat de wind overal naar toe gerukt word en omgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht om ons heen zal altijd evenredig verdeeld willen zijn (natuurwet). Als er luchtdruk verschillen zijn (veroorzaakt door bijvoorbeeld warmte of vochtigheid), dan zal de lucht zich gaan verplaatsen.

In de open lucht heet dit wind, in huis heet dit tocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tocht is een "vrij stevige zuiging van de lucht door een kleine ruimte heen"(Van Dale). Ook die onstaat doordat lucht zich verplaatst van een relatief hoog drukgebied naar een lager drukgebied.
Bronnen: