misschien dit :
"Als basis is het handig te onthouden dat een draf een diagonale gang is. Immers, de diagonale benenparen (links-voor en rechts-achter, rechts-voor en links-achter) worden tegelijk opgetild en neergezet.

De telgang is precies tegengesteld en helemaal lateraal. Dat wil dus zeggen dat de laterale benenparen (vrijwel) tegelijk worden opgetild en neergezet (links-voor en -achter, rechts-voor en -achter).
"

draf misschien omdat het ene diagonaal gaat en het andere lateraal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

licht eraan waarbij, je hebt het bij paardensport, schaatsen, iets met een gebit zelfs ook ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ligt eraan dus :p
ik wist niet wat telgang was...nu wel dus

"De telgang of pasgang is een wijze van lopen die voor vierpotige (of vierbenige) dieren waarbij de beide poten/benen van één zijde en daarna die van de andere zijde gelijktijdig verplaatst worden. Men noemt dit een laterale beweging. Voor kamelen en giraffen is de telgang normaal, soms komt het bij paarden voor. Telgangers zijn dieren die bij het draven deze telgang uitvoeren...."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
... en wat is het tegeovergestelde ? (zie vraag)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien een non-pasganger... :-)
Een telganger is ook een mens dat niet in de maat kan lopen. Denk aan militair of muzikanten.
Een normaal mens doet zijn rechterarm naar voren als zijn linkerbeen naar voren gaat tijden het lopen.
Een telganger doet zijn linkerbeen en linkerarm tegelijk. Dat ziet er wat vreemd uit.
hij kan dus gen maat houden in de muziek of ritme

Dus in mijn ogen is het tegenovergestelde iemand met een goed maatgevoel (muziekritme)