Hoe ontstaan maden?

Als je bijvoorbeeld vlees weggooit in de zwarte bak zit met warm weer je zwarte al vol met maden. Maar hoe ontstaan ze? Leggen de vliegen er eerst eitjes is, komt het uit bacillen of zitten er al eitjes in of zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
57.4K

Antwoorden (4)

Het komt van insecten af, die kunnen er met elke keer open en dichtdoen inkomen, misschien als ze vernuftig zijn ook als ie blijkbaar dicht is. Maden komen niet van bacillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je mint wees dan ook zo aardig om uit te leggen waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord.
ik zie de vliegen ook gewoon onder het randje doorkruipen als de deksel dicht is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnen, het geven van een min. Doe ik ook vaak zat maar dan met een uitleg wat er mis is met het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wasn't me ik heb al een plusje gegeven.
Op rottend voedsel komen vliegen af en die leggen inderdaad de eitjes in het voedsel.Een paar dagen later komen die uit en dan heb je maden.
Vliegen leggen daar hun eitjes zodat de maden direct voedsel hebben als ze uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
+
Het zijn larven van een vlieg die uit de eitjes komen. Vliegen leggen dat op afval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een made is de larve van een vlieg of mug.

Maden zijn pootloos, meestal wit of geelwit en leven meestal in (semi-)vloeibare media die ze tot voedsel dienen, zoals mest, organisch afval, rottend fruit of rottend vlees.

Hoewel sommige vliegen levende larven baren, komen maden meestal uit een ei dat door de vlieg op het voedselsubstraat wordt gelegd. Ze zwemmen in hun eten en groeien dus snel. Na een vijftal vervellingen verpopt de made in de laatste larvehuid. Deze laatste larvehuid verhardt en krijgt een donkere kleur. De made is veranderd in een bruine, cilindervormige pop. Hierin ontwikkelt de volwassen vlieg zich. De vlieg kan op zijn vroegst 7 dagen nadat het eitje is gelegd uitkomen. Om door de harde pophuid te breken heeft de vlieg een blaasje op de kop, dat heel hard opgeblazen kan worden, waardoor de pophuid openbarst en de vlieg eruit kan komen. Bij fruitvliegen (Drosophila melanogaster) duurt de gehele generatiecyclus slechts een dag of 14.

In de forensische geneeskunde is het soms mogelijk te schatten hoe lang een lichaam ergens heeft gelegen aan de hand van de soorten en het ontwikkelingsstadium van de op het lijk aanwezige maden. Daarbij moet ook de temperatuur bekend zijn die in de tijd voor ontdekking geheerst heeft, aangezien de ontwikkeling van maden bij hogere temperaturen beduidend sneller gaat.

Er zijn enkele voor planten schadelijke soorten zoals de uienvlieg, wortelvlieg en de koolvlieg, waarvan de made de stengels of wortels van planten aantasten.

Dieren kunnen last krijgen van madenziekte ofwel myiasis, een vlieg legt dan eitjes op het levende dier waarna de maden zich naar binnen vreten. Vooral schapen en konijnen hebben last van deze (vaak fatale) aandoening.