Maximum grootte van dieren.

Ik hoorde laatst dat de Afrikaanse olifant z'n maximale grootte had bereikt, als het lichaam groter/zwaarder zou worden kan het oververhit raken.
Omdat de mammoet in koudere streken leefde kon deze dus ook groter worden. Is dit waar en hoe werkt dit mechanisme dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

de maximale groote van een warmbloedig dier heeft niet alleen te maken met de warmte regeling maarook met de energievoorziening die uit voedsel te halen is, als een olifant nog groter zou worden zou hij niet meer in staat zijn om de interne organen op bedrijfstemperatuur te houden omdat het koelen oppervlakte van de huid in vehouding afneemt met de inhoud van het dierwaardoor de interne organen oververhit zouden raken,dit is de reden dat walvissen wel veel groter kunnen worden omdat water 40 keer sneller koelt dan lucht,de mamoet kon inderdaad wel groter worden omda deze in de destijds veel koudere omgeving leefde dan de olifant nu en deze door de wol veel beter geisoleerd was,overigens was de mamoet niet zo erg veel groter als de afrikaanse olifant ,die ongeveer 0.5 tot 1 meter kleiner is als de grootste mamoet die er geleefd heeft en in gewicht ongeveer gelijk van 3 tot 5 ton voor de olifant met uitschieters tot 12 ton en 3 tot 9 ton voor de mamoet,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het afkoelingssysteem van de olifant zit in zijn oren - door te 'wapperen' met zijn oren staat hij warmte af aan de buitenomgeving. Als hij dus groter zou worden, zouden zijn oren dus mee moeten groeien.
Voor zover ik weet, waren de dinosauriërs reptielen, dus die hadden de warmte nodig om hun lichaamstemperatuur op zo'n peil te brengen, dat ze snel konden bewegen, net zoals de reptielen nu nog de zonbestraling nodig hebben na de nacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat naast de Aziatische olifant nog één andere olifantensoort. Dit is de Afrikaanse olifant. De Afrikaanse olifant leeft alleen nog in natuurparken in Zuid-Afrika. De Afrikaanse olifant is groter dan de Aziatische olifant. Een volwassen Afrikaanse olifant weegt wel 5000 kilo. Dat is even zwaar als 80 mensen of 5 auto's! Afrikaanse olifanten hebben ook grotere slagtanden en oren. Verder heeft de Afrikaanse olifant twee 'vingers' aan zijn slurf in plaats van één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de natuurconstanten, daardoor is het universum of onze wereld is zoals die is...

Natuurconstante Symbool Waarde
Lichtsnelheid c 2,99792458.10 8 m s-1
Constante van Planck h 6,626075540.10-34 Js
Gravitatieconstante G 6,6725985.10-11 m3 kg-1 s-2
Boltzmann-constante k 1,38065812.10-23 JK-1
Constante van Avogadro 6,022136736.1023 mol-1
Rustmassa van het proton 1,672623110.10-27 kg
Rustmassa van het elektron 9,109389754.10-31 kg
Elementaire lading e 1,6021773349.10-19 C

En als een van deze constanten een klein tikje anders was dan was het hele voorkomen van de wereld die we kennen totaal anders... En je ziet dat de getallen gewoon helemaal willekeurig zijn (lijken)... Dus de maximale grootte van alles, dus ook van dieren komt door de combinatie van groottes van natuurconstanten zoals er enkele hierboven gegeven zijn...