Wat voor nut hebben zilvervisjes?

Heel veel dieren hebben nut (bv spinnen eten vliegen zodat we daar niet te veel van krijgen) maar wat doen zilvervisjes dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
15.6K

Het beste antwoord

In de natuur leven onvoorstelbaar veel soorten insecten.
In ons huis leven ook insecten, maar die horen eigenlijk in de natuur.
Zivervisjes komen van oorsprong ook uit de natuur en hebben zich aangepast om in onze huizen te leven.
Ze eten organisch matriaal.
Ook moet er voldoende vocht zijn.
Ze hebben in onze huizen geen enkel nut, net zoals de pissebedden die ook vaak in onze huizen leven en ongeveer het zelfde eten, ook zij hebben natuurlijk geen enkel nut in huis, maar wel in de natuur, door allerlei dood rottend organisch matriaal op te eten.
Dat is ook de functie in de natuur van de zivervisjes.
het opruimen van dood organisch matriaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles heeft een functie, alleen zien wij het niet altijd zo.

Andere antwoorden (9)

Dat iets een 'nut' moet hebben, is een eigenaardig bedenksel van mensen. En dat, terwijl ze zelf hoogstwaarschijnlijk geen nut hebben.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat zijn papiervisje's bijna goed ze lijken er bijzonder veel op
Helemaal geen nut! Zie link...
Zijn alleen maar lastig...en razendvlug..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zilvervisjes verspreiden geen ziekten maar ze eten wel organisch materiaal waar andere vervelender soorten ook een voedingsbodem op zouden kunnen vinden.
Niks mis met die beestjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets heeft nut, ook zilvervisjes niet...

Nut heeft alleen betekenis als jij dat ergens aan hecht... Zoals kinderen, maak je kinderen in je leven, ja dan heeft het nut, maar of iets nuttig is dat mag je zelf bepalen...

Dat is het geschenk dat je van de schepper kreeg, wees er zuinig op, want als je iets gekozen hebt, dan moet je er wel goed voor zorgen... Dus weet goed wat je kiest van te voren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn onderdeel van de voedselketen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnks , dat wou ik weten !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Your welcome :-)
Die hebben geen 'nut'

gezien je vragen met dat woord, vermoed ik dat je 'functie' bedoeld als je 'nut' zegt :-)

Welke *functie* heeft een bepaald verschijnsel, welke rol speelt het in het grote geheel? Dat bedoel je (denk ik).

Ik denk dat die zilvervisjes ook wel een functie zullen hebben in de grote voedelketen, ze worden vast gegeten door andere beesten:)

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps: ik zie van jou geen andere vragen met 'nut' erin, maar het komt de laatste tijd wat vaak voorbij, dat woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet ook het nut niet maar ze eten wel papier ze zitten graag in boeken ,ik heb wel eens een groot stuk papier gezien die helemaal was aangevreten door zilvervisjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn niet de zilvervisjes, maar het papiervisje.
Een zilvervisje leeft het liefst in vochtige ruimten. Een papiervisje leeft van papier en kan goed tegen droogte.
Ik denk dat je wat biologische mechanismen doorelkaar hebt gehaald.
Soorten ontstaan en overleven niet door het nut dat ze hebben, ze overleven puur doordat ze kunnen overleven.
Als een dier in staat is en blijft om voor zijn voedsel te kunnen zorgen, en om niet uitgeroeid te worden door zijn natuurlijke vijanden, dan overleeft het. Dat is de enige regel.
Als er van één bepaalde diersoort een overvloed ontstaat, kan dat twee dingen betekenen:
1. Die grote groep dieren vormt een prooi en dus voedingsbron voor een andere soort, die daardoor ook in aantal toeneemt, waardoor de prooisoort weer in aantal wordt beperkt. Op deze manier overleven veel diersoorten die leven van insecten.
2. De voedingsbodem voor deze grote groep blijkt niet toereikend en daardoor wordt de plaag beperkt. Op deze manier is er (meestal) geen plaag van dieren die leven van insecten.

Zo ontstaan dus natuurlijke evenwichten. Het lijkt daardoor alsof het "nut" van de roofdieren is, dat er geen plaag zal onstaan van de prooidiersoorten. Maar als je die lijn doortrekt, zou je dus ook kunnen zeggen dat het "nut" van leeuwen is dat er niet teveel zebra's rondlopen. Maar dat is natuurlijk onzin. Op die manier zou je ook kunnen vragen "wat is het nut van zebra's?" En dan zou je kunnen zeggen dat er niet teveel gras is... ofzo.. En het nut van zilvervisjes is in dat geval dat er niet teveel is van... wat zilvervisjes eten.

Kortom, je moet de circle of life, de mechanismen van de natuur, anders zien dan je nu doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oow okeej ,een beetje ingewikkeld maar tog bedankt!
Ze eten zich door al die saaie studieboeken in je kast heen. (ja echt!alleen ook door de boeken die je wel wilt bewaren, das dan weer jammer)