Hoe vang je wilde ganzen?

Naar aanleiding van de ganzen 'plaag' rondom Schiphol en Utrecht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

je wacht tot ze in de rui zijn, en niet meer kunnen vliegen.
een enkele gans pak je vervolgens gewoon bij kop en kont; een grotere groep vang je door er een schietnet over te schieten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zout op de staart leggen schijnt ook te helpen...
Weleens een kale gans gezien?
Ruien gaat heel geleidelijk en een gezonde gans kan altijd vliegen, ook als hij in de rui is.
Rieneke1
12 jaar geleden
waar zeg ik dat de gans kaal wordt?
wel ruien ze de vleugelpennen in 1 keer, zodat ze tijdelijk niet kunnen vliegen.
Rieneke1
12 jaar geleden
heb er ook nog even een link voor je bijgezocht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ganzen zoals je ziet wisselen ze de slagpennen in 1x, en kunnen ze dan een maand niet vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Het lijkt me dat dit antwoord het eerste antwoord is dat ook nog op de vraag ingaat hoe je dat doet met meerdere ganzen (met schietnet), want in feite in de toelichting staat. Helaas willen ze op schiphol de dieren neerschieten of vergassen en dán vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas worden ze daarna vernietigd i.p.v. op te dienen aan de luchtreizigers. Lijkt me een prima oplossing namelijk.
Rieneke1
12 jaar geleden
som, hoe wil je een gans vergassen zonder 'm eerst te vangen? ;p er is nu een experiment gaande met percelen olifantsgras.
dat is voor ganzen niet aantrekkelijk om in te landen.
hopelijk levert dat wat op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh.....zout op de staart??? ff vragen of ze willen blijven zitten zodat er wat op gestrooid kan worden. veren zijn vet dus zout zal ongeveer hetzelfde effect hebben als zand op een staart (bij een paar kuub werkt het wellicht weer wel) met weinig slagpennen komt zo'n zware vogel echt niet makkelijk de lucht in. deze periode zijn ze op plaatsen waar ze liever niet gezien worden omdat ze veel schade aanbrengen. op schiphol wordt de overlast vooral veroorzaakt door grauwe ganzen, die toch echt wel in 1 keer hun slagpennen verliezen en een maand wat minder mobiel zijn in het luchtruim hierdoor. helemaal op schiphol is het gevaarlijk (worden een motor ingezogen en kunnen een ramp veroorzaken, klappen op een ruit, etc. hun poep is enorm zuur en ze mesten alles kapot. boeren zien ze dus ook niet graag. zo zijn er nog meer nadelen op te noemen van de ganzen) met al het water in de buurt is het voor een gans erg aantrekkelijk om te leven en te nestelen in de buurt van schiphol. kolganzen en brandganzen (mooie gans vind ik persoonlijk) zijn er overigens ook te vinden, maar hoofdzakelijk de grauwe versie is een probleem. wellicht is het een optie om het konijn en de kalkoen te vervangen voor ganzenvlees? beste effectief en economisch verantwoord toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke: Hé, heb ik dat geschreven ;o) ha ha. Nee dat gaat niet zo tenzij je met mostergas werkt, maar dat overleven de passagiers ook mogelijk niet. NB. Dat olifantengras is een goed idee. Die olifanten worden niet zo makkelijk de motor ingezogen! @Eucalypje: Als je een snufje zout op de staart doet kan je ze zo vangen. Dit werkt ook bij mussen zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mussen vind ik het overbodig, die vallen met warm weer toch dood van het dak.
beiden zijn het maar uitspraken overigens ;-) (mopper de mopper....ik zet mijn mega pot zout terug in de kast want die pauw ga ik er echt niet mee vangen) maar wat met de fantenmest? lijkt me een glibbergevaar opleveren bij de landing of het opstijgen.
echt kleine keuteltjes zijn het natuurlijk niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een pauw werkt het niet, die heeft zijn staart omhoog. Er zijn speciale dweilwagens die de keutels even van de baan vegen. Menno Baksteen overweegt om samen met Martin Gaus een zindelijkheidstraining te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja Benno.

Andere antwoorden (2)

met een groot net, of zak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je kan doen is 1 goedkoop laken nemen, en dan vasthouden met 2 mensen, de gans omsingelen en dan de doek erop, en de gans met doek en al oppakken. zo doen de dierenartsen het ook