Is het inademen van yoghurtschimmels gevaarlijk?

Ik ben bezig met het kweken van yoghurtschimmels en vroeg me af of dit gevaarlijk is als je de schimmels inademt. Ik ga ze nl. niet kweken in een pot maar op de muur. Het wordt ongeveer 1 m2. groot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen antwoord maar ben er nieuwsgierig naar waarom je yoghurtschimmels op een muur wil kweken. Heb je zin om hier wat meer over te vertellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken wel dingen als een muur insmeren met yoghurt etc zodat er (sneller) algen en/of mossen op groeien, maar dat is geen schimmel.
Ik zou zelf niet vrijwillig schimmel op muren kweken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een pindakaasvloer, nu de schimmelmuut?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*muur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Summo,
bedankt voor je reactie! Yoghurt is niet ongevoelig voor schimmels hoor, het is alleen moeilijk om er schimmels op te laten groeien als je het in de koelkast bewaard. Na ong. 1 week buiten de koelkast zwelt de emmer op en na 2 weken verandert de geur en vindt er schimmelvorming plaats. (let wel: dit is yoghurt met room) Ik hoop dat er nog meer mensen gaan reageren die me een (eenduidig?) antwoord kunnen geven.
En Jorryt: je weet maar nooit he... Als ik het nieuws haal zal ik het laten weten. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom doe je het? Ik ben nieuwsgierig ;-)

Antwoorden (1)

Enig gegoogled (zie link) vertelt wat ik al dacht. Yoghurt is behoorlijk ongevoelig voor schimmelgroei dus het is heel knap als je er schimmels op weet te krijgen.

Maar dat maakt wel meteen dat je vraag lastig met zekerheid is te beantwoorden. Levensmiddelen die makkelijk schimmelen, bijv brood hebben dan ook vrijwel altijd dezelfde schimmel en dan weet je wat het is.

Dan is het beter vast te stellen hoe schadelijk hij is.

Iets waar bijna geen schimmel op groeit is lastig, als er dan een schimmel op komt kan het van alles zijn, van een onschuldige tot een levensgevaarlijke.

Met het inademen van schimmels kun je beter gewoon altijd voorzichtig zijn maar er is dus geen definitief ja of nee mogelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik was nog even aan het zoeken naar specifieke schimmels die op yoghurt kunnen groeien maar alle hits gaan juist over bestrijden van schimmelinfecties met yoghurt!