Waarom praten mannen lager dan vrouwen?

Waarom krijgen mannen " de baart in de keel "? Welke functie heeft dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (7)

Tijdens de puberteit van een jongen groeit het strottenhoofd onder invloed van testosteron. Het strottenhoofd is belangrijk bij ademen, het slikken en het spreken. In het midden van het strottenhoofd liggen de stembanden. Zodra het strottenhoofd gegroeid is, worden de stembanden opgerekt. De stembanden worden langer, hierdoor trillen ze langzamer (lagere frequentie) en wordt de stem lager.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was: waarOM, niet waarDOOR. Wat de functie is dus. -1
walter
12 jaar geleden
Heeft geen functie, het is een gevolg van de oorzaak...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft wel een functie. Alles wat is geevolueerd, is geevolueerd om een reden die overlevingskansen vergroot.
De kracht waarmee de lucht die we uitademen tussen de stembanden doorstroomt, bepaalt de luidheid van de stem. Hoe meer kracht, des te harder het stemgeluid. Hoe minder kracht, des te zachter het stemgeluid.De toonhoogte van het stemgeluid wordt bepaald door de snelheid waarmee de stembanden trillen. De snelheid waarmee de stembanden trillen, hangt af van de dikte en de lengte van de stembanden. Hoe dikker en langer de stembanden, des te langzamer de beweging. De stem is hierdoor lager. Hoe dunner en korter de stembanden, hoe sneller de beweging, hierdoor is de stem hoger. Bij de man zijn de stembanden iets langer en dikker dan bij de vrouw. Daarom heeft de man meestal een lagere stem dan de vrouw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft geen functie, het heeft een oorzaak ;) Onder invloed van testosteron tijdens de puberteit groeit het strottehoofd Het strottenhoofd is belangrijk bij ademen, het slikken en het spreken. In het midden van het strottenhoofd liggen de stembanden. Zodra het strottenhoofd gegroeid is, worden de stembanden opgerekt. De stembanden worden langer, hierdoor trillen ze langzamer (lagere frequentie) en wordt de stem lager. De adamsappel die er voor ligt groeit mee en dat zie je.

Rondom de stembanden bevinden zich spieren en door het snelle tempo van de groei van het strottenhoofd moeten deze spieren zich sneller aanpassen. Dit gaat niet altijd even snel. Daarom heeft de jongen niet meteen een zware stem. In het begin 'breken' de spieren vaak en kan er een hoog pieperig geluid ontstaan. De verandering die de baard in de keel veroorzaakt (groei van het strottenhoofd) is dan al voorbij, maar doordat de spieren zich niet snel genoeg kunnen aanpassen, wordt dit vaak nog niet meteen gemerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles dat zo expliciet plaatsvindt in het lichaam van mens en dier, is als zodanig geevolueerd. Dat jij eelt onder je voeten krijgt als je veel op je bloten voeten loopt, heeft ook een oorzaak ja, maar het heeft ook een functie! Namelijk dat je voeten beter bestand zijn tegen mogelijke beschadigingen. De reden dat wij zo geevolueerd zijn dat de mannelijke stem zakt als ze de puberteit bereiken, zou kunnen zijn dat vrouwen dan kunnen onderscheiden of dat de mannen hormonaal volwassen zijn, en dus vruchtbaar. Maar ik zal dit nog eens verder uitzoeken. Jouw antwoord geef ik een -1. Omdat jij er ten onrechte zomaar vanuit gaat dat dit geen evolutionair doel heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen zeg je zelf al en als ik een grapje maak hoeft dat nog niet te betekenen dat ik er 'zomaar ten onrechte van uit ga dat dit geen evolutionair doel heeft'. Het is niet bewezen wat het doel is dus bespreek ik dat niet. Waar is jouw bewijs?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat nergens dat jij een grapje maakt. Bovendien wil de vraagsteller denk ik een serieus antwoord waar hij wat mee kan, en geen grapje. Bovendien als je graag een grapje wil maken, maak dan een goed grapje :P Mijn bewijs staat in de bron die ik vermeld bij mijn antwoord.
En het principe van evolutie hoef ik hoop ik toch geen bewijs voor te leveren? We zitten in de categorie wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn antwoord op jouw antwoord en een smiley maakt mijns inziens wel duidelijk dat het een grapje was. Verder zeg ik niet wat jij denkt dat ik daarmee zei en ik vind dat jouw reactie ook niet goed is. Je haalt gevolg en functie door elkaar. De oorzaak van de lage stem zit in het vergroten van het strottehoofd door testtosteron etc en het gevolg is dat hoe lager de stem hoe eerder de vrouwtjes je als man wilden hebben omdat dat blijkbaar duidt op veel testosteron. Gevolg, geen functie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als er een OORZAAK is, met een bepaald #gevolg# dan kan dit gewoon geen #functie# hebben? uit onderzoek is gebleken dat voor de meeste vruchtbare vrouwen is een diepe mannenstem aantrekkelijk is, dus het is niet moeilijk te bedenken wat de functie hiervan is. een lage stem heeft nog meer voordelen, maar omdat je alle teksten die je denkwijze tegenspreken afdoet als onzin stel ik voor zelf even google in te schakelen voor meer info aangezien ik niet gemotiveerd ben om dit voor je te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx eucalypje, maar ik denk dat Pelle 't na een paar nachtjes slapen ook wel inziet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, natuurlijk kan EEN oorzaak met EEN bepaald gevolg EEN functie hebben. Het is even de vraag of het hier een evolutionaire functie betreft of een lichamelijke functie. Ik denk dat daar de discussie fout is gegaan. Het krijgen van de baard in de keel heeft in mijn ogen geen lichamelijke functie, het is namelijk een gevolg van het vergroten van het strottehoofd door het mannelijke hormoon testosteron. Vervolgens kun je het hebben over de evolutionaire functie en DAN kun je stellen dat die er is: vrouwen gebruiken het om in te schatten of die betreffende aanstaande partner een grote kans heeft op nageslacht. Ik had de indruk dat de vraagsteller de LICHAMELIJKE functie wilde weten: wat is het nut van het krijgen van de baard in de keel voor een bepaalde jongen. Dat is een andere vraag dan het evolutionair nut mijns inziens. Waarom de hele discussie weer overnieuw moet is mij ook een raadsel want j0ve heeft de discussie elders in deze vraag afgesloten dus dat heb ik ook maar gedaan. Overigens.... het is wel een goede vraag voor uhhh uhhh uhhh oja Goeievraag.nl!
Mannen praten ook lager en meer monotoon om bewust of onbewust mannelijker over te komen. Transseksuelen moeten leren hun stem als een vrouw te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ver in de evolutie zorgden de vrouwtjes-mensen voor de nakomelingen. Hun hoge stem zorgde ervoor dat ze heel goed bij dreigend gevaar hun kroost en soortgenoten in de buurt konden waarschuwen, en de dreiging konden afschrikken. Daarom was het evolutionair gezien handig voor vrouwtjes-mensen om een relatief hoog stemgeluid te ontwikkelen.

De mannetjes-mensen gingen op jacht, en verkenden de omgeving, en bakenen deze af. Dat ze met een lager stemgeluid in een verre omgeving beter hoorbaar zijn kan een voordeel zijn. Lage geluiden dragen immers verder dan hoge geluiden. Daarom was het evolutionair gezien handig voor mannetjes-mensen om een relatief laag stemgeluid te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
Hahah wat grappig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt plausibel! Maar ik twijfel toch aan de juistheid.
Kom met een bronvermelding, en je krijgt mijn plus :)
In ieder geval ben jij de enige die in ieder geval met een evolutionaire verklaring komt, en niet met een beschrijving van waardoor de stem lager klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen bevestiging kunnen vinden van het DIRECTE nut van een laag stemgeluid, zoals jij 't omschrijft. Wat ik heb gevonden is juist dat een lage stem een teken is van vruchtbaarheid, omdat de stem lager wordt onder invloed van testosteron. Zie daarvoor mijn antwoord. Helaas kan ik je dus geen + geven. jammerrr! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee antwoorden sluiten goed op elkaar aan. Die "sexual" display van een lage stem zou mannen niet zo goed lukken als ze de baard niet in de keel hadden gekregen toch? Dus reken maar dat hier evolutionaire ontwikkeling is geweest. Jammer dat je je antwoord nu pas nuanceert, want nu heb je 0 plusjes en 2 minnetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef graag goede antwoorden. En als deze site werkt zoals ie hoort te werken levert dat plusjes op. Goeiemorgen trouwens!
Om deze vraag te beantwoorden moet je sowieso proberen te denken van uit de mechanismen van de evolutie.

Survival of the fittest dus. Of iets anders geredeneerd: welke individuen binnen een soort hebben het meeste kans om zich voort te planten, en dus om het voortbestaan te garanderen.

Dat zijn dus de individuen die het meest kans maken om zich voort te planten, doordat ze lang genoeg leven OM zich voort te planten (en dus sterk, snel, en goed bestand tegen schadelijke invloeden moeten zijn), en doordat ze meer kans maken bij de vrouwtjes dan hun mede-mannetjes.

Oftewel: waarschijnlijk hebben aan het begin bij de ontwikkeling van onze soort (of onze voorouders), de mannetjes met een lage stem een voordeel gehad boven mannetjes met een hoge stem.

De vraag is dus: waarom zouden mannetjes met een lage stem in het wild meer kans maken om te overleven, of waarom zouden mannetjes met een lage stem meer kans maken op de vrouwtjes?

Waarschijnlijk vinden vrouwtjes mannetjes met een lage stem aantrekkelijker, omdat het een teken is van meer testosteron in het bloed (dat verband is sowieso aangetoond), en dus meer spierontwikkeling, meer zaadproductie, en noem het allemaal maar op: kortom: meer mannelijkheid: meer bescherming van rivalen, meer bescherming van de kinderen, grotere kans op gezonde kinderen.

Andersom is het juist zo dat mannetjes allen op "jeugdige" vrouwen. Omdat dan de kans op slijtage kleiner is, en de kans op fysieke gezondheid groter. Een hoge stem duidt dus op een grotere kans op aanwezige, gezonde, eitjes in de eierstokken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een revanche minnetje te pakken? +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha inderdaad. Ach die mensen zijn gewoon een beetje zielig. En dat weten ze stiekem ook. Ze zullen er mee moeten leren leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als vrouwtjes mannetjes met een lage stem kozen omdat die meer testosteron in hun bloed zouden hebben zegt dat nog niets over de FUNCTIE van de lage stem. De functie van de lage stem kun je niet omdraaien naar 'een maat voor het hebben van veel testosteron en een beter nageslacht'. Zie je reactie op mij. Jouw reactie vind ik dus niet ok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast je snapt er helemaal niks van. Move along please
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en mijn revancheminnetje was de tweede (voor als het je wat uitmaakt). Ik geef geen minnetjes zonder uitleg. Overigens heb je mijn eerste minnetje te pakken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe nog 1 poging tegen beter weten in: de functie van een lage stem is zodat vrouwen weten dat ze een viriele kerel voor zich hebben.
Dat staat gewoon uitgelegd in de bron. Dus daar kun je het wel niet mee eens zijn, maar dan zit je dus gewoon fout.
Het is wel duidelijk dat je 't gewoon niet kan hebben dat je antwoord niet klopt en dat je daarop wordt aangesproken. Ik laat het hierbij overigens. Ik ben hier voor de vraagsteller, en niet om jou te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1... ben helaas niveau 1 en kan geen +1 geven :((
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gevonden antwoord (+) . Ik zat wel aardig in de richting ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min komt dus van jouw af Pelle, nu je motivatie nog. wellicht wil of kan je de FUNCTIE niet begrijpen en is dit de motivatie voor je minnetjes? (zie voor meer info mijn reactie onder je eigen antwoord)
Volgens mij is het is het zo dat een groter lichaam leidt tot een lagere stem. Grotere individuen hadden altijd een grotere overlevingskans (en hun kinderen dus ook).

1.Vrouwen vallen dus eerder op mannen met een lage stem dan mannen met een hoge stem.

2.Het gevolg in de evolutie is dat mannen met lagere stem (ongeacht of ze groot zijn of niet) een grotere kans hebben op een vrouwtje en daardoor een grotere kans op reproductie (kindjes krijgen).

3.Vooral mannen met een lagere stem zijn zich gaan voortplanten, waardoor er een significant verschil is ontstaan tussen tussen de toonhoogte van man en vrouw.

(Zoiets hoorde ik in college, heb dus geen bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En andersom kan ook (dit zuig ik ff uit mn duim) 1.Vrouwen met een lage stem worden geassocieerd met mannelijkheid. 2.Mannen zullen dit onaantrekkelijk vinden en deze vrouwen hebben een lagere reproductiekans. 3. Alleen vrouwen met hoge stemmen zullen zich voortplanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oftewel, precies wat ik uren voor jou al had geschreven, maar dan wel met bron? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben ze je ook verteld dat de spreekhoogte van de stem ook sterk cultureel bepaald is ? Zo spreken Amerikaanse en Japanse vrouwen veel 'hoger' dan Europese en met name Skandinavische vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie toevoeging!
Maar het mechanisme van "vrouwelijke stem = hoog, mannelijke stem = laag" blijft een regel die terug te voeren is op de natuur. Maar zeker interessant om te zien hoe stemgebruik cultureel verschilt! Eergister was er geloof ik ook al een vraag over Amerikaanse vrouwen die zo laag praten dat hun stem gaat kraken, je kent het wel (irritant)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??? Ik erger me juist dood aan die volwassen vrouwen die met een soort piepend Barbiestemmetje kirrend door het leven gaan.......hoor liever een vrouw 'met ballen'. Overigens heeft ook de subcultuur veel invloed op hoe vrouwen praten : in de politiek of het zakenleven klinken ze - gelukkig - heel anders dan in een schoonheidssalon of nachtclub.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar jij bent een vrouwtje marleen :)
Maar toegegeven, met van die hoge piepstemmetjes heb ik ook absoluut niks. Geef mij maar een vrouw die gewoon echt en zichzelf is zonder zich daar al te drum om te maken.
Wel interessant trouwens, want vrouwen die TEveel powerchick schrikken zelfs mij af. Ben benieuwd waar de grens ligt tussen wat biologisch gezien normaal is, en in hoeverre de emancipatie van de vrouw nog niet volledig is. (Ik denk dat die allang klaar is, en ben geen fan van het feminisme, maar ik wil je niet tegen me in het harnas jagen ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een feministe, maar dan niet van het type 'vrouwen zijn eigenlijk een soort mannen' maar meer 'vrouwen moeten trots zijn op dingen waar ze als vrouw goed in zijn', gelijkwaardig, maar beslist niet gelijk.
En ik denk dat die derde emancipatiegolf eigenlijk nog maar net begonnen is ; de tijd van de dolle mina's ligt eigenlijk nog maar net achter ons. , en echoot nog na in vrouwen die denken dat ze geemancipeerd zijn als ze zich op sexueel gebied gedragen zoals stereotype, sexistische mannen dat doen. (Denk aan programma's als Cherzo, en de pornificatie van de samenleving). Nog een heel lange weg te gaan dus..... Verder denk ik dat naarmate een man minder zelfvertrouwen heeft, hij meer aangetrokken wordt tot kinderlijke / hulpeloos lijkende vrouw-types, waar een hoog, kinderlijk stemmetje bij hoort. Vaak zijn dat overigens verrassend 'mannelijk' ogende mannen ; wellicht ook een soort kenmerk van onzekerheid ; aan de buitenkant overdrijven wat je van binnen niet in zo sterke mate hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste alinea kan ik me 100% in vinden!
Wat betreft de emancipatiegolf, daar kunnen we over debatteren. En zelfs over die pornogolf (wat mij meer een probleem lijkt van de globalisering van een amerikaans cultureel probleem, dan een algemeen fenomeen) wil ik wel met je praten.
Maar als je t hebt over de pornificatie van de samenleving dan moet ik toch meteen denken aan myrthe hilkens, en als IEMAND niet snapt wat er aan de hand is en waar het over gaat, dan is het wel myrthe hilkens.
Geen zorgen ik ben geen geenstijl adept, maar myrthe hilkens is echt een gefrustreerd mormel met persoonlijke issues, dus ik hoop echt niet dat je met die term op haar gedachtengoed doelt, want dan zijn we het heel erg oneens ;)
Maar nogmaals, in de rest van je verhaal kan ik me helemaal vinden :) Ook het verhaal over het verband tussen mannelijk zelfvertrouwen, en het type vrouw dat hij aantrekkelijk vindt. Ab-so-luut waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Myrthe Hilkens is geloof ik de term 'pornificatie' afkomstig ; niet zozeer het verschijnsel, dat zeker met Amerikaanse subcultuur te maken heeft.