Als de plant goed bijgehouden wordt, kan hij tientallen jaren oud worden, 35 jaar is het optimale...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een algemene verjongingskuur.
Het ondergronds gedeelte van een druivelaar kan meer dan honderd jaar oud worden. Er bestaat een dergelijk exemplaar in Hampton Court in Londen. Bovengronds evenwel is een druivelaar zo goed als uitgeput na 20 jaar. Zeker als ze bestemd zijn voor wat opbrengst. Ze kunnen gerust veel ouder worden maar dan zal er toch extra goed moeten gesnoeid worden en bij bemest.
Heb je toch een oud exemplaar dat hunkert naar verjonging kan je het volgende doen:

Radicaal: op enkele centimeters boven de grond het geheel afzagen, behandelen met wondpasta en de scheuten die zich met zekerheid vanonder uit ontwikkelen beginnen te leiden als nieuwe jonge loten.

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=928