Welke vorm(en) van menselijke beschaving kom je naast de mensheid niet in de natuur tegen?

(Dan bedoel ik niet techniek, maar hoe we met elkaar omgaan en dergelijke.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (7)

Dieren zoenen elkaar niet drie keer op hun verjaardag.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt wel onder 'hoe we met elkaar omgaan en dergelijke', maar niet onder 'menselijke beschaving'. Althans, geen waardevolle, naar mijn bescheiden mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me meer onder 'cultuur' vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mee eens. Zoenen op jouw verjaardag is een nare vorm van menselijke beschaving. En daar vrioeg je om.
Roddelen: dieren kunnen niet goed genoeg communiceren om goed te kunnen roddelen. Met roddelen bepalen de mensen wat wiens plaats in de groep is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke vorm van beschaving kom je niet tegen in de natuur, beschaving is menselijk en de natuur gaat zijn eigen gang...

En hoe meer ik beschaving lees, hoe vaker ik bijschaving lees en hoe vaker is besef dat het inderdaad als bijschaving beschouwd moet worden...

Mensen worden bijgeschaafd, maar nooit beschaafd... De natuur gaat zijn eigen gang nog altijd, binnen de beperkingen die de mens meer en meer oplegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de mens niet 'gewoon' onderdeel van diezelde natuur? Verder zou ik graag willen zien dat je een 'beschavingsvoorbeeld' geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetten zijn tekenen van beschaving, niets in de natuur maakt zijn eigen wetten, dat is een natuurwet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn wetten niet slechts afspraken: als je dit doet, dan krijg je straf. Net als bij apen: als je een appel van de leider afpakt, krijg je een pak slaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja geconditioneerde reflex, klopt... Maar als je zoals mensen vele (wets)boeken volschrijft is het alleen maar geconditioneerd en laat dan reflex maar achterwege...
Zelfdestructie!

Mensen verzieken de aarde met uitlaatgassen, ontginningen, ontbossing etc. De mensheid sloopt de wereld moedwillig.
Dit is niet echt een trekje waar dieren last van hebben, anders dan een tak afbreken en hier en daar een boom ontwortelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een toilet zitten om je behoefte te doen...

(behalve één maffe olifant)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor gedrag je ook bedenkt, uiteindelijk is al ons gedrag, net als in de rest van de natuur, terug te voeren op onze natuurdriften: overleven en voortplanten. En dat gedrag vertoont ieder organisme.

Volgens mij is daarom al ons gedrag ook ergens in de natuur terug te vinden, mits je het gedrag terugvoert naar de essentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(alle vormen van) etiquette.
Het eten met mes en vork.
Leugentjes om bestwil.
gezelschapsspelletjes spelen.
Vieren van verjaardagen.
enz. enz.