Hoeveel liter aardolie verbruikt de wereld gemiddeld(dag, maand, jaar)?

Misschien een moeilijke vraag maar hoor zelf weleens 80 miljoen vaten(159L) per dag. Wordt het überhaupt wel bijgehouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoeveel olie er per dag wordt gebruikt maar dat wordt zo en zo bijgehouden. De olie die gewonnen wordt is geregistreerd en de olie die verkocht wordt ook. Alles wat er dan na mee gebeurd wordt ook bijgehouden. Alles heeft namelijk met omzet gegevens te maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas geen andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien een heeeeel laat antwoord maar wou even wat duidelijkheid geven. Wat je daar zegt is correct. 80 miljoen vaten per dag aan 159 liter per vat. De controle daarop is inderdaad ook 'zo en zo'. Achtergrondinfo:
Olieproducenten maken inderdaad rapporten op waarin ze hun cijfergegevens weergeven. Helaas is de controle daarop zo klein dat ze niet voor waar aangenomen mogen worden. Er worden heel veel dingen verdoezeld.
Aardolie is opgeslagen onder enorme druk. Wanneer ze deze aanboren zal de eerste 10-15% er uitspuiten en hoeven olieproducenten deze gewoon op te vangen. Naarmate de druk verminderd is het minder en minder economisch interessant om ze op te pompen door de hoge kosten. Daardoor zal er altijd olie zijn, maar geraken we er niet altijd aan. Olieproducenten moeten deze reserves aangeven in hun rapporten. Deze lagen in het begin lager dan nu. Ondanks er geen nieuwe ontdekkingen zijn van nieuwe olie verhoogden olieproducenten deze reserves consistent in hun rapporten. Zo schatten ze 300 miljard vaten spookreserves (die er dus niet zijn). Doe dat maal 159 liter en je weet hoe laat het is (48 000 000 000 000). En dat zijn dan nog maar de spookreserves... je wil niet weten hoeveel ze elke dag oppompen. Bij de olieramp met BP kwam er meer dan 10 miljoen liter per dag in ze zee terecht. Hun boete? 20 miljard euro in totaal (peanuts voor zo'n producent).
Er zijn aanwijzingen om te zeggen dat piekolie (de maximale productie van olie) reeds voorbij is. Momenteel neemt de productiecapaciteit jaarlijks af met 3%. Om deze cijfers te verdoezelen gaan olieproducenten fusies aan. Alles om ervoor te zorgen de mens blind blijft en overheden niet investeren in alternatieve energie.
De olieprijzen blijven relatief laag want als de saoedi's ze zouden verhogen, zou er meer gezocht worden naar hernieuwbare bronnen. Subsidies voor aardolie liggen net onder de 600 miljard euro per jaar. Bij hernieuwbare middelen ligt dit op 100 miljard euro. Het is een fucked up wereld.