Kan iemand me uitleggen wat mitose en meiose is? en het verschil tussen mitose en meiose.

wat is mitose en meiose.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (2)

Nieuwe cellen ontstaan door mitose (kerndeling) en celdeling. Bij de mitose worden nieuwe cellen gevormd voor groei, herstel (regeneratie) of ongeslachtelijke voortplanting. Na de mitose en de celdeling bevatten de twee nieuwe cellen (de dochtercellen) precies dezelfde informatie voor de erfelijke eigenschappen als de oude cel (de moedercel). De cellen zijn genetisch identiek.

Voortplanting kan plaatsvinden doordat cellen delen, bijvoorbeeld bij bacteriën, of doordat twee geslachtscellen met elkaar versmelten. Tijdens de meiose worden de geslachtscellen gevormd. Na de meiose bevatten de vier nieuwe cellen (de dochtercellen) niet het zelfde aantal chromosomen als de oude cel (moedercel). De cellen zijn genetisch niet identiek.

Zie voor een uitgebreid schema van de verschillen tussen mitose en meiose: http://biodesk.nl/erfelijkheid/verschil_tussen_mitose_en_meiose.php
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort en bondig, doch helder +1
Ja, ik denk dat het vorige antwoord nog niet compleet is.
Om te beginnen: bij een mitose wordt de complete set DNA gecopieerd en aan de dochtercellen doorgegeven. Dit is een gewone celdeling die nodig is om organen in stand te houden. Dochtercellen zijn gelijk aan de oudercel (- in principe dan, ik heb het even niet over mutaties). Altijd 1 cel die in 2 deelt en alle DNA wordt netjes gecopieerd zodat beide dochtercellen over dezelfde set DNA beschikken.
Bij een meiose is dit niet zo. Bij de meiose ontstaan monoploide cellen, nodig voor de geslachtelijke voortplanting. De oudercel is diploid: bevat alle chromosomen 2 maal. De dochtercellen zijn allemaal haploid: bevatten allemaal 1 chromosoom van de set. Dat is nodig om straks te versmelten met de andere cel, van de andere ouder, zodat er weer een complete set ontstaat, een diploide cel.
Omdat bij de meiose dus een reductie optreedt in de hoeveelheid DNA wordt de meiose ook wel de reductie-deling genoemd. Overigens (om het weer wat ingewikkelder te maken) is een onderdeel van de meiose ook een mitotische deling: op die manier ontstaat er meer DNA. Ik denk dat het plaatje zo wel compleet is. Nog onduidelijk?