hoe kun je zien of een vogel het nest heeft verlaten?

wij hebben een nestje in de boom bij ons in de achtertuin maar elke keer als we kijken zien we geen vogel op het nest.
We weten niet of de eieren verlaten zijn, als dat wel zo is wij hebben kijken en die zijn broeds, kunnen we de eieren daar niet onder leggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Antwoorden (1)

Als het nest in gebruik is, zit er een vogel op te broeden, simpel. En die moet je niet storen.
Als het nest verlaten is, kun je niets doen, dus hoef je ook niet te kijken (dan zul je wel merken dat er geen vogels af en aan vliegen met voer). Met de eitjes kun je niets meer.
Als het verlaten is, kan het zijn dat het alsnog voor een tweede ronde gebruikt gaat worden (indien nodig worden oude eitjes gewoon het nest uit gewipt). Maar: vogels zullen alleen interesse hebben als het nest met rust gelaten wordt.
Soms maken vogels ook meerdere nesten, waarvan er dan maar één uitgekozen wordt als het echte broednest.
Dus een verlaten nest hoeft niet altijd te betekenen dat dat vogelpaar niet zit te broeden - misschien hebben ze elders een nest, of besloten ze tijdens het broeden dat de plek niet goed genoeg was, door verstoring, bedreiging, bij nader inzien een verkeerde ligging ten opzichte van wind of regen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat dat nest dan met rust!! Hou in de gaten of er nog vogels bij komen, zo niet, dan is het verlaten en zullen de eitjes niet uitkomen. Misschien zijn de ouders verstoord, door jou, door een kat, door een roofvogel (hoewel in dat laatste geval de eitjes wel opgegeten zouden zijn).
Rieneke1
11 jaar geleden
+