Waarom zie ik heel vaak duiven met een poot?

Echt 1 op de 10 mist een poot, volgens mij..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.7K

Het beste antwoord

Die duiven leven in het wild, als ze dus een beschadiging aan het pootje hebben is het meestal fataal voor het pootje. In de vrije natuur zijn er nogal wat gevaren voor zo'n beestje; katten, honden, mensen, voertuigen, spleten en gaten waarin ze vast komen te zitten...
Als je heel goed oplet zie je ook veel musjes met 1 pootje...
Overigens kunnen ze allemaal goed overleven met 1 poot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk nog wel meer dan 10%. Een beetje onsmakelijk verhaal, maar die rotten weg. Dat zou ook bij ons gebeuren als je de hele dag in de stront staat.

Toegevoegd na 1 uur:
En hier nog wat andere opties:
(waaronder een lolbroek die zegt dat ie duivenpootjes verzamelt)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarom hebben we die fijne rollen met hoedje!
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat zou er dan van een mestkever moeten worden?
AWM
14 jaar geleden
Ik weet alleen iets van de geelgerande watertor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
***grinnik**** heb 'm gemist, de laatste tijd!!!
Cryofiel
14 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gatver... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mestkever draagt geelgerande plastieken laarsjes,vandaar dat zijnm estkeverpottjes niet aan rotting ten prooi vallen!
Dit kunnen de zogenaamde stationsduiven zijn.

Stationsduiven zitten op het station (goh), waar ze leven van etensmiddelen die door mensen worden achtergelaten of gemorst.

Die duiven zijn zo enorm gewend aan alle geluiden en bewegingen die bij het station horen, dat ze daarvan niet meer schrikken.

Zit zo'n duif op een wissel, dan zal de duif dus ook niet schrikken van de bewegingen, trillingen en geluiden die optreden wanneer het wissel wordt omgelegd.

Gevolg is dat veel duiven met een pootje vast komen te zitten tussen de spoorstaaf en de zich sluitende wisseltong.

Een wissel wordt omgelegd omdat er een trein aankomt...

Uiterlijk op het moment waarop die trein er toch echt aankomt, moet de duif een keuze maken: zijn poot of zijn leven. Voor zover zijn pootje er nog aanzit (dus niet is afgerukt door de wisseltong), zal hij het losscheuren bij het in paniek wegvliegen voor de trein.
Bronnen:
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus prorail is antiduif? IK vind dat erg zielig hoor.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee hoor, hoe kom je daar nu bij? We kunnen die wissels natuurlijk ook /niet/ omleggen. Dat heeft echter enkele andere nadelen... ;-)
Kan het misschien inteelt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9 van de 10 keer is (vis)draad de schuldige.
het snijdt in de voet, die raakt ontstoken, en sterft uiteindelijk af.
kauwtjes bijvoorbeeld gaan met de snavel zitten poeren aan het draad voordat het helemaal ingesneden zit, en raken het zo vaak weer kwijt.
duiven doen dit niet, die lopen er mee door, en zo gaat het van kwaad tot erger.
Rieneke1
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
In de grote steden wordt nauwelijks gevist, dus dat kan bijna niet.
Rieneke1
14 jaar geleden
antwoordman, ik werk al 14 jaar bij een vogelopvang, en ik heb honderden van deze duiven in handen gehad, dus ik weet waar ik over praat.
waar ze het vandaan halen weet ik niet, maar ze komen er mee binnen.
verder heb ik 'vis' tussen haakjes gezet, want er is vaak ook ander draad bij betrokken.
draad van verpakkingmateriaal op de markt bijvoorbeeld.
Ik heb gehoord dat dat vooral voor komt bij stadsduiven. Die vinden zo veel rotzooi die ze gebruiken om hun nest mee te bouwen, dat er wel eens (vaak) dingen bij zitten die om de pootjes vast geknoopt komen te zitten. Als dat gebeurt dan wordt dat pootje niet meer doorbloed en sterft het na verloop van tijd af (net als een navelstreng bij een baby). Je ziet ook vaak dat er bijvoorbeeld alleen een teen mist.