Een prismabril is bedoeld om de samenwerking tussen beide ogen gemakkelijker te maken. Het kan zijn dat bij iemand de ogen normaal samenwerken, maar dat de oogspieren voortdurend ingespannen moeten worden om dat voor elkaar te krijgen. Dit kan veroorzaakt worden doordat de ogen te veel naar binnen of buiten neigen tov elkaar (forie). Deze persoon kijkt dan niet scheel maar moet moeite doen om niet dubbel te zien.

Als bij iemand bijv de ogen te sterk naar buiten neigen te draaien (dat heet onderconvergentie of exoforie) dan kan een op de juiste manier voorgeschreven prismabril ervoor zorgen dat de oogspieren minder ingespannen hoeven te worden om niet dubbel te zien. De prismabril neemt dan de taak van de ogen over om van de twee (beetje dubbele, over elkaar heenvallende) beelden een enkel beeld te maken.