Koudbloedig; zie link. Waarom is Scheikunde een trefwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja: Wel maakt de schorpioen nogal spastische bewegingen als de temperatuur te hoog wordt, maar dat geldt voor bijna alle dieren, en zeker alle geleedpotigen omdat ze koudbloedig zijn.
fremar
11 jaar geleden
Even flauw doen:
Nee, een schorpien is niet koudbloedig. De temperatuur van zijn bloed hangt af van de temperatuur van de omgeving.

Dus eigenlijk is het antwoord "ja", maar wat ik bedoel is dat koudbloedig niet exact het juiste term is.
Het is beter om te spreken over "ectothermen". Dat zijn dieren die hun eigen lichaamstemperatuur niet kunnen reguleren, en gebruik maken van externe warmtebronnen (zon, een warme ondergrond...) om zichzelf op te warmen, en zo hun metabolisme beter op gang te krijgen.

Check even de link op Wiki voor een compleet uitleg

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps! Er viel een lettertje af...
Ik bedoelde uiteraard "schorpiOen" (^_^)