wat is het verschil tussen probleemstelling en een onderzoeksvraag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
11.5K

Antwoorden (2)

Een onderzoeksvraag (werkhypothese) wordt afgeleid uit een wetenschappelijke theorie.
Een hypothese wordt zodanig verwoord, dat deze in een geschikte onderzoeksopzet verworpen kan worden of erkend.

Een probleemstelling is een vraagstelling of een problematiek, kwestie, iets wat twijfelachtig is, onzeker en onopgelost.
amc
11 jaar geleden
1.2 Probleemstelling
Voorgaand is de doelstelling van dit onderzoek verduidelijkt. Op basis van de doelstelling is de probleemstelling opgesteld. Dit onderzoek vindt plaats onder begeleiding van het NIKOS1. Het NIKOS ziet graag dat onderzoek gedaan wordt naar motivatie van ondernemers. Dit onderzoek draagt daar aan bij en bekijkt voornamelijk de motivatie van ondernemers aan het begin van het traject om ondernemer te worden. Hierbij zal onderscheid gemaakt worden naar de bestaansduur van de onderneming. Door dit onderscheid moet duidelijk worden of een verschil aanwezig is tussen de ontwikkeling van motivatiefactoren als het bedrijf een andere bestaansduur heeft. In dit onderzoek wordt de literatuur als basis gebruikt en wordt door middel van een enquête de praktijk onderzocht. Op grond van de voorgaande beweringen komt de volgende hoofdvraag voort, die beantwoordt zal worden tijdens dit onderzoek: “Verandert de motivatie van ondernemers om een eigen onderneming te starten in de loop van de tijd, naar mate ze langer een eigen onderneming leiden?”

§ 1.3 Onderzoeksvragen De hiervoor gestelde hoofdvraag is niet zomaar beantwoord worden. Daarvoor zijn meerdere ondersteunende vragen voor nodig, die in dit kader onderzoeksvragen worden genoemd. Deze onderzoeksvragen dragen, aan de hand van de gevonden data uit de enquête bij, aan de beantwoording van de uiteindelijke hoofdvraag. De onderzoeksvragen in dit onderzoek zijn hieronder uiteengezet. Onderzoeksvraag 1: “Is er een onderscheid tussen de motieven bij het opstarten van een onderneming en de motieven die aanwezig zijn bij ondernemers, als ze nu opnieuw een eigen onderneming zullen starten?” Onderzoeksvraag 2: “Is er een onderscheid tussen de motieven die ondernemers hadden bij het opstarten van hun onderneming en de motieven om door te gaan met de onderneming?” Onderzoeksvraag 3: “Zijn er in de verschillende fases, verschillen waar te nemen tussen de motivatiefactoren, wanneer deze verdeeld zijn over de vier kapitalen?” Onderzoeksvraag 4: “Zijn er verschillen waar te nemen tussen verschillende typen ondernemingen (consultancy, productie, ICT) en veranderende motieven?” Onderzoeksvraag 5: “Zorgt een langere bestaansduur van een onderneming voor een andere ontwikkeling van motivatiefactoren dan bij ondernemingen die niet zo lang bestaan?”