Laat een leeuw zijn zoons leven?

Wreed genoeg vermoordt een leeuw de welpen van een leeuwin indien die niet van hem zijn....
Om vervolgens die leeuwin opnieuw te bevruchten van zijn welpen. Maar laat hij de mannetjes die daaruit ontstaan in leven? En leven die dan naast hun vader of moeten ze elders op zoek naar een leeuwin als ze volwassen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het waardeoordeel wreed is hier niet op zijn plaats.

Het beste antwoord

Nee, eigen zonen worden niet gedood. Dat zou ook niet logisch zijn want anders zouden leeuwen al lang uitgestorven zijn. Als alle mannelijke welpen door een ander mannetje of hun eigen vader gedood zouden worden, zou geen 1 mannelijk welpje volwassen worden.

Dit is ook op te maken uit de bron waar wordt beschreven dat de welpen gedood worden op het moment dat een nieuwe leider de groep overneemt. Alle welpen zijn dan van de oude leider dus eigen welpen worden dan niet gedood.

"Als de leider(s) van een groep wordt uitgedaagd door een of meerdere rondzwervend mannetjes, gaat hij het gevecht aan om de leider te blijven. (..) Als er een nieuwe leider is, zal deze eerst alle welpen die op dat moment leven, doden. Zo zorgt hij ervoor dat de vrouwtjes weer vruchtbaar worden (vrouwtjes zijn vruchtbaar zolang ze geen jongen hebben) en kan hij zich voortplanten."

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter aanvulling: zolang ze nog welp zijn worden de mannetjesleeuwtjes geduld door de leider. Als ze volwassen zijn vertrekken ze om te gaan zwerven op zoek naar een eigen groep. Soms gaat dat vrijwillig. In andere gevallen daagt een volwassen geworden welp de leider uit. Bij verlies moet hij vertrekken, bij winst wordt hij de nieuwe leider van de groep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me ook niet, maar toch daagt een volwassen geworden mannetje wel eens de leider van de eigen groep uit. wellicht lukt het ook wel eens als het huidige mannetje oud of ziek is.

Andere antwoorden (2)

Wat jij vraagt komt voor als een leeuwin zonder leeuw door het leven gaat omdat de leeuw is overleden of is verslagen door de andere leeuw die de leeuwin of leeuwinnen van de troep wil hebben. Als dat het geval is zal de leeuw de welpen maar dan ook alle welpen van de leeuwin of leeuwinnen doden en de leeuwin en leeuwinnen opnieuwbevruchten. Dat is de natuurlijke strijd van een leeuw.Leeuwen leven vaak samen in troepen waarin soms meer dan een leeuw ook aanwezig is. Meestal is het een leeuw met meerdere leeuwinnen als de leeuw wordt belaagd door een andere leeuw kan deze leeuw dus worden gedood.
11 jaar geleden
ja een leeuw laat zijn zoons in leven, ze blijven bij de groep tot de groep te groot wordt.

Leefwijze
De leeuw is de enige katachtige die een sociale in plaats van een solitaire leefwijze heeft. Hij leeft normaal in groepen met een variërende samenstelling, maar bestaat meestal uit gemiddeld vijf volwassen vrouwtjes (twee tot twintig), een of twee volwassen mannetjes (tot acht) en hun jongen en onvolwassen nakomelingen. Soms bestaat een groep uit meer dan 30 leeuwen. Meestal bewegen de dieren zich los van elkaar of in kleinere groepen. Als dieren uit dezelfde groep elkaar tegenkomen, volgt een ritueel van wrijven, likken en spinnen. Vreemde leeuwen, zowel mannetjes als vrouwtjes, worden meestal weggejaagd. Leeuwinnen blijven hun hele leven bij dezelfde groep, mannetjes meestal niet meer dan drie of vier jaar. Mannetjes die niet bij een groep horen, leven een zwervend bestaan, alleen of met andere mannetjes. Door dit zwervende bestaan worden mannetjes in de regel minder oud dan vrouwtjes.