Er bestaan albino zoogdieren, vogels, reptielen, amfibieen en vissen. Door een genetische afwijking van de standaard hebben ze veel minder of helemaal geen melanine pigment. Ook andere dieren en planten kunnen genetische afwijkingen hebben hebben waardoor ze geen pigment aanmaken. Een plant die geen bladgroen aanmaakt (en dus wit blijft) noemt men ook een albino.
De meeste dieren bevatten van nature pigment en dan kan er ook een albino versie van zijn. Echter er zijn dieren die van nature geen pigment aanmaken en bevatten. Bijvoorbeeld diepzeevissen die in het donker leven, en veel dieren (kreeftjes, vissen, insecten) die in grotten leven waar het altijd pikdonker is. Deze dieren horen geen pigment te hebben en er bestaan dus geen albino versies van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké dankjewel

Andere antwoorden (3)

Van bijna ieder diersoort bestaat een albinoversie. Dit houdt overigens niet automatisch in, dat ze wit zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Albinisme is het aangeboren ontbreken van het pigment melanine in haar en huid, wat resulteert in een gedeeltelijk of geheel witte huid en rode ogen.
Elk dier heeft ook melanine, dus albinisme kan bij alle diersoorten voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij alle dieren ( ook mens) en alle planten is dit mogelijk.
In de vrije natuur is dit een groot nadeel en zal het eigenlijk altijd weer uitsterven, op wat uitzonderingen na.
In gevangenschap, kan deze afwijking, er in worden gefokt.
Konijnen en muizen zijn wel de bekendste voorbeelden.