Bestaat het fenomeen van herinneringscellen dat in je hart zitten?

Er zijn al heel wat verhalen dat men bij een harttransplantatie herinneringen, nieuwe talenten, nieuwe smaken, lijken te hebben..

Toegevoegd na 1 week:
hier een website met ervaringen http://www.xs4all.nl/~sbo/cellulair%20geheugen.htm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

In mijn optiek heeft elke cel een geheugen. Kan je het hele lichaam met alle ervaringen, herinneringen en gedachten terugvinden in elke cel van het lichaam.

In de TaiChi leer wordt dit ook gebruikt. Hierin krijgen we instructies om de bewegingen niet in ons hoofd op te slaan, maar om dit in elke cel van het lichaam op te slaan. Op die manier hoeven we niet meer na te denken over de bewegingen. Dit laten we over aan de cellen.

Als je geboren wordt, heb je al alle eigenschappen, herinneringen en ervaringen van je ouders in je. Van je hele stamboom. Je hebt als het ware de hele wereld al in je. Je bent het je alleen niet bewust, maar de potentie is er en daar kan je bij als je weet hoe.

---

Je DNA veranderd ook je hele leven. En je DNA kan je uit elke cel halen.
Als je haar grijs wordt, is je DNA veranderd. Elke cel in je lichaam is veranderd. Omdat in elke cel DNA is opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi omschreven, echt mooi +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een 'monument' van antwoord dat tot nadenken stemt! Goed!

Andere antwoorden (6)

daar heb ik nog nooit van gehoord, en mocht het zo zijn, dan lijkt het me eerder tussen de oren te zitten.
herinneringscellen? ik denk gewoon spierweefselcellen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Nee niet als zodanig, wel is het zo dat je lichaam heel lang herinneringen als trauma IN HET LICHAAM vastzet... Dat maakt spanning op plaatsen... Ik kan bij mensen als ik ze masseer dat oude trauma voelen en eruit masseren, vaak zit dat op botranden, en dan weet ik dat het diepe trauma´s zijn... Die klopt en kneed ik eruit, is wel een tikje pijnlijk, maar na de massage is er een rust die voorheen niet gekend is...

Maar specifiek in het hart zitten geen geheugencellen... Nee dat van die transplantaten, daar geloof ik niet in....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou kunnen dat zich overal in ons fysiek herinneringscellen bevinden, dus ook in ons hart, denk maar aan het dna dat zich voortdurend herinnert hoe zich te reproduceren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadat mijn broer mijn beenmerg had ontvangen had hij plotseling last van mijn (lichte) medische problemen en had hij ook mijn voorkeur voor bepaald voedsel over genomen zonder dat hij daar over wist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ben ik cynisch, maar ik zou dat eerder verwijten aan de (zware) medicijnen die ervoor moeten zorgen dat iemand het donororgaan niet afstoot dan aan het orgaan zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me lastig vast te stellen. Je kunt het de overledene moeilijk vragen, en ook de ontvangende van het orgaan zal niet te horen krijgen van wie z'n nieuwe hart afkomstig is.
Het lijkt me broodje aap. Tot je met een bron komt geloof ik dat het aanmaken en ophalen van herinneringen uitsluitend mogelijk is via het brein. Omdat in de hersenen de herinneringscellen liggen.

Trauma aan hersenen lijkt me eerder oorzaak van andere gewaarwordingen dan in het lichaam.