Dat gaat niet op voor lang houdbare (gesteriliseerde) melk, het ligt dus aan de bewerking. Melk uit de koeling is gepasteuriseerd en daarom niet lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In frisdrank zit koolzuur. Dit helpt bederf te voorkomen. Zet een geopende fles in de deur. Koolzuurhoudende dranken waar fruit in zit zoals sinas zijn drie tot vier dagen houdbaar. Cola en 7-up langer.
fremar
10 jaar geleden
Melk is een natuurproduct en is (meestal) vers. In de meeste frisdranken zit koolzuur en dat houd de drank langer houdbaar. Dit heb ik laatst op school geleerd. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In verse melk zitten van nature al overvloedig veel melkzuurbacteriën. Deze micro-
organismen zorgen ervoor dat melk en melkproducten verzuren.
Tegenwoordig is melk langer houdbaar gemaakt door deze te pasteuriseren en hierdoor worden de micro-organismen voor het grootste deel door de verhitting gedood. Er blijft echter altijd een aantal bacteriën over in de melk, die ook bij lagere temperatuur kunnen uitgroeien bij bewaren en verzuren.
Bij gesteriliseerde of bij ultra hoge temperaturen (UHT) verhitte melkproducten zijn alle bacteriën gedood en is het product ook buiten de koelkast lang houdbaar.
Zodra het echter geopend is komen er echter altijd bacteriën in het product en hierdoor komt het bederf op gang. Dit proces verloopt nog sneller buiten de koeling.

UHT verpakte en flessen frisdrank zijn niet aan bederf onderhevig. Zij bevatten geen bacteriën en kunnen na THT (tot een jaar en vaak langer) nog gebruikt worden, mits de drank nog de kenmerkende eigenschappen heeft en je geen gebreken aan de verpakking kunt zien. Alleen de smaak kan dan achteruit gaan.
amc
10 jaar geleden
Veel frisdranken zijn in feite zo zuur dat ze daardoor niet kunnen bederven.
Met koolzuur heeft dat niets te maken, Cola heeft een pH die dicht bij maagzuur zit.
Omdat er veel suiker/zoetstoffen in fris zitten , proeven we het zuur niet zo.
Daarom ook kun je met Cola roest verweideren, het fosforzuur lost roest op.
Maar ook 7 up, cassis en sinas zijn erg zuur.
Dus dat is de reden waarom het niet bederft.