Waarom waren Dino's zo groot?

ik bedoel, waarom leven er nu niet meer van die grote dieren? teminste niet op het land. Is het nu simpelweg gewoon niet meer mogelijk om zo groot te zijn?

Toegevoegd na 8 minuten:
de grootste dinosaurus was 40 meter, daar kan geen landdier tegenop uit deze tijd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11.2K

Het beste antwoord

Gedurende de evolutie zijn er duizenden dieren ontstaan en weer verdwenen. Sommige dieren waren zo succesvol in de evolutie, dat ze nog steeds bestaan, wel zijn de meeste wel kleiner dan vroeger.
De evolutie moet je zien als een totaal lege ruimte, waar aanvankelijk niets was, langzaam zijn er planten en dieren ontstaan.
Inmiddels zijn er 9 miljoen soorten dieren weer verdwenen.
Toen de dinosaurus ontstond, was er voedsel in overvloed en weinig concurentie.
Ze konden altijd eten wat ze maar wilden, er was een overvloed, hierdoor werden ze steeds grote en groter, er kwamen steeds nieuwe soorten bij en als ze goed in het geheel pasten bleven ze, of anders verdwenen ze weer gewoon.
Zeker de planteneters, moesten enorme hoeveelheden voedsel eten om te blijven bestaan.
Er kwamen steeds meer soorten en steeds grotere aantallen, dus was er steeds meer voedsel nodig.
Toen er door omstandigheden de planten minder gingen groeien, was de tijd om zich aan te passen aan minder voedsel te kort en ging het helemaal mis met deze enorme dieren.
Later zal de natuur zich ook wel weer hersteld hebben, maar waren de dino's al uitgestorven.
De natuur is door de evolutie zich steeds verder gaan verfijnen, totdat ieder plekje op aarde werd ingenomen door planten en dieren, wel moesten deze dieren zich regelmatig aanpassen aan veranderden omstandigheden, als ze dat op tijd konden, dan bleven ze in leven, was de tijd te kort, dan stierven ze in korte tijd uit.
In de huidige evolutie is er geen ruimte meer voor deze enorme dieren, gewoon omdat er geen enorme hoeveelheden voedsel meer is, en wat er is, wordt keurig naar behoefte verdeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt een heel goed antwoord!
thanks +

Andere antwoorden (4)

Dinosaurussen waren er in verschillende soorten en maten, maar een van de meest opmerkelijke eigenschappen van dino's is toch wel dat er zulke verschrikkelijk grote exemplaren van hebben bestaan. De diplodocus kon maar liefst 26 meter lang worden en ook brachiosaurus mocht er zijn met zijn 23 meter lengte. Met hun lange smalle nekken zouden beide soorten ook met gemak boven een flat van vijf verdiepingen uit hebben kunnen kijken. Hoe konden deze dinosaurussen zo groot worden? Volgens drie biologen uit Amerika en Australië komt dat doordat de atmosfeer in hun tijd een veel hogere CO2-concentratie had dan nu.......

Dus...., daarom misschien!

Toegevoegd na 4 minuten:
Best een goeie vraag trouwens! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het ook een goeie verdediging is geweest tegen aanvallers. Geen ander beest durfde zo'n gigantische dino aan te vallen; ze hadden gewoon geen kans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kwam het doordat er meer zuurstof was op de aarde en daardoor word alles groter de mensen waren zelfs ook veel groter dan tegenwoordig de hele atmosfeer was anders en ik geloof dat dat na de zondvloed is veranderd en sindsdien is alles kleiner geworden/gebleven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de tijd van de dino's waren er geen mensen hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dan wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
so do i
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen waren toen ook groter dan tegenwoordig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ik lees met een glimlach elke keer jullie antwoorden en vooral vragen...jullie zijn grappig...dank jullie wel..en dan daarna vragen gaan stellen over iets waar ze niet in geloven (de ijstijd), als je overtuigd bent van je eigen geloof, heb je daar geen vragen over en hoef je geen vragen te stellen over iets waar je naar eigen zeggen NIET in gelooft, dat geeft dus aan dat je twijfelt, dat maakt niet uit....twijfel is goed....maar ga niet lopen roepen dat je niet in iets gelooft maar je bent er wel geinteresseerd in...beetje vaag he? toch niet helemaal overtuigd van jezelf dus? LOL
Het is nu niet meer mogelijk om zo groot te zijn omdat ze niet genoeg te eten zouden krijgen, Door vermindering van het co² gehalte blijft de groei van planten achter bij de opname door dergelijke grote dieren,het voedsel is altijd de bron voor het bereiken van een bepaald formaat,en omdat de grote grazers grote eters zijn is het van belang dat de planten waarmee ze zich voeden snel genoeg groeien om het begrazen mogelijk te maken,en dat kan alleen maar met een veel hoger co² gehalte.