Vervanging hersencellen?

Het wordt algemeen als waar aangenomen, dat jouw lichaam compleet wordt vervangen in 7 jaae: alle cellen gaat dood en worden vervangen door nieuwe.
Dan geldt dat ook voor de hersencellen. Heeft iemand een mening over hoe dat kan?
Iedereen herinnert zich dingen van meer dan 7 jaar geleden. Geen godsdienstige meningen s.v.p.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Het is niet persé zo dat alle cellen doodgaan en worden vervangen door nieuwe. Cellen gaan soms dood, maar er zijn cellen die een leven lang meegaan. Hersencellen zijn daar bekende voorbeelden van, maar ook andere zenuwcellen doen dit.

Ook heel gewone cellen die zich delen om een gestorven cel te vervangen - gaat de oorspronkelijke cel dood wanneer hij zich deelt? Ik denk niet dat je dat kunt zeggen.

Het verhaal over het elke zeven jaar volledig vervangen zit net iets anders in elkaar. Alle atomen en moleculen worden vervangen. Statistisch gezien, dan.

Dat betekent dat na zeven jaar alle koolstofatomen uit (bijvoorbeeld) de celwand zijn vervangen door andere koolstofatomen, dat alle waterstofatomen uit diezelfde celwand zijn vervangen door andere waterstofatomen, dat alle stikstofatomen zijn vervangen, alle zuurstofatomen, alle natriumatomen, alle fosforatomen, enzovoort. En dat niet alleen voor de celwand, ook voor de celkern, het DNA, de eiwitten, de tubuli, de mitochondriën, enzovoort.

De cel hoeft daarbij niet te sterven. Een cel is sowieso een dynamisch geheel dat constant materiaal uitwisselt met zijn omgeving, en dat zichzelf continu vernieuwt.
Cryofiel
14 jaar geleden
ik dacht dat je hersencellen na je 40e levensjaar niet meer aangroeien